ای اف تی ( EFT ) یا تکنیک رهاسازی احساسات چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

ای اف تی چیست ؟

ای اف تی ( EFT ) یا Emotional Freedom Techniques به معنای تکنیک رهاسازی احساسات می باشد که با عنوان Tapping یا ( ضربه تراپی ) نیز شناخته می شود. این تکنیک به عنوان یک روش درمانی جهانی می باشد که می تواند نتایج قابل توجهی را برای مسائل فیزیکی، عاطفی و عملکردی فراهم کند. تکنیک ای اف تی برای اولین بار توسط گری کریگ در سال 1990 معرفی شد و کتاب مربوط به اطلاعات و آموزش آن و سپس کارگاه های آموزش و انجام آن نیز توسط گری کریگ انتشار یافت .

ای اف تی ترکیبی از نقاط حساس بدن در طب سوزنی و ضربات دست می باشد . یعنی شما به جای سوراخ کردن پوست با سوزن که در طب سوزنی انجام می شود فقط به آن نقاط روی پوست ضربه های کوچک با نوک انگشت وارد می کنید .

امروزه میلیونها نفر از انسان ها با مشکلات جسمی، روحی و عاطفی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و با مریضی های متفاوتی رو به رو می شوند، بی آن که خودشان هم دلیلش را بدانند. بسیاری از آن ها بدون دانستن اینکه چطور یک زندگی شاد و رضایت بخش داشته باشند، در یک زندگی روزمره با سیل حوادث و جریانات احساسی، دردهای جسمی، اجبارات، اعتیاد و در نهایت یک حس پوچی و توخالی در درون خود درگیر و گرفتار می باشند. در کنار تمامی این مشکلات و دردها، افراد برای درمان بی خوابی و سرکوب استرس و اضطراب های خود به قرص های مسکن پناه می برند که آن ها هم بهتر از خود مشکلات نمی باشند.

شاید شما هم مثل بسیاری از مردم در این چرخه گرفتار شده اید و از احساساتی چون خستگی، ناراحتی، اضطراب و افسردگی و بیماری های این چنین خسته شده اید. از درمان های گران قیمت و ناکارآمد رنج می برید و به دنبال شکوفایی و پیشرفت هستید، می خواهید گذشته را رها کنید و به آرامش برسید. قطعاً آرزو می کنید یک زندگی واقعی که سرشار از آرامش و شادی باشد را تجربه کنید، بهترین خودتان باشید و هر روز و لحظه برایتان لذت بخش باشد.

با روش ای اف تی یا ضربه تراپی که به عنوان یک طب فشاری روانشناختی می باشد، شما قادر به انجام تمام این کارها خواهید بود و زندگی متفاوتی را آغاز خواهید کرد. شما می توانید راز آرامش روحی و جسمی را کشف کنید و کنترل سلامت خود را در دست بگیرید. پس از آن شما می توانید از تمام دردها، اختلالات، هراس ها، اضطراب ها و تمام مشکلات دیگر خود رها شوید.

ای اف تی یا طب فشاری همچون طب سوزنی، مجموعه ای از تکنیک ها می باشد، که از نقاط دارای انرژی بدن استفاده می کند. شما با ضربه ی انگشتان به این نقاط باعث تحریک آن ها شده و با استفاده از انرژی خود بدن به درمان قدرت های خود می پردازید.

کاربرد ای اف تی چیست ؟

  1. ای اف تی کمک شایانی برای حذف و فراموشی خاطرات دردناکی که در گذشته و حال، در زندگی انسان رخ داده است، می کند. خاطرات و اتفاقات منفی همچون: قتل، تجاوز، تصادف، مرگ و … که این اتفاقات منفی می تواند اسیب جدی به روح و روان فرد ایجاد کرده و منجر به اختلالات نیز می شوند.
  2. برای حذف کردن باورها و افکار غلطی که ریشه ی بسیار عمیقی در وجود انسان دارند و منشا بسیاری از مشکلات نظیر: عدم عزت نفس، عدم خود باوری، روابط عاطفی نامناسب و ….در انسان می باشند می توان با اجرای تکنیک ای اف تی باورهای منفی و محدود کننده را شناسایی کرده و برای همیشه با آنها خداحافظی نمود.
  3. اجرای تکنیک ای اف تی می تواند برای درمان بعضی از اختلالاتی که ریشه ی اضطرابی دارند مانند استرس موثر باشند.
  4. با انجام تکنیک ای اف تی همچنین می توان باورهای مثبت را جایگزین باورهای منفی نمود. باورهای مثبتی که می تواند به سرعت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  5. تکنیک ای اف تی همچنین می تواند تغییراتی در فیریک انسان ایجاد کند نظیر تناسب اندام. افراد طرفدار تی اف تی معتقدند که هر مشکل فیزیکی یا روحی که در انسان وجود دارد نشئت گرفته از عدم تعادل در سیستم گردش انرژی بدن است و ای اف تی می تواند با درمان اختلالات انرژیکی بدن مشکلات چاقی و … را حل کند.

نقاط  ضعف تکنیک ای اف تی

  1. ای اف تی تاثیری در حل کردن مسائل و مشکلات دیگران ندارد. برای مثال شما بخاطر رفتارهای غلط فرزندتان احساس ناراحتی و عصبانیت دارید. می توانید با استفاده از تکنیک ای اف تی احساسات منفی خود را بهبود بخشیده و حال خود را خوب کنید اما نمی توانید برای تغییر شخصیت فرزندتان و احساسات وی از این تکنینک استفاده کنید.
  2. برای اینکه ای اف تی نتایج خود را نشان دهد باید صبور بوده و در انجام آن تداوم داشته باشید.
  3. در هنگام انجام ای اف تی ممکن است با بیان کردن مشکلتان احساس ناخوشایندی در شما بوجود اید.
  4.  برای حل و پاک کردن خاطرات منفی که برای انسان بوجود امده است باید بصورت جداگانه برای هر کدام تکنینک ای اف تی را انجام دهیم. حال اگر در شناخت مشکل تخصص کافی نداشته باشیم ان مشکل هیچ گاه بصورت ریشه ای حل نخواهد شد.

آیا انجام ای اف تی ساده است ؟

قابل ذکر است که این کار برای همه قابل اجرا، ساده و رایگان می باشد. هر کسی توانایی یادگیری این کار را دارد و سپس می تواند بر روی نزدیکان و یا حتی خودش انجام دهد. این عمل در هر زمان و مکانی قابل اجرا می باشد و در کنار رایگان بودن، زمان کمی را هم از شما می گیرد و به سرعت تاثیر گذار می باشد.

همچنین این روش به شما این امکان را می دهد تا در موقعیت های سخت زندگی، کنترل بر روی جسم و روح خود پیدا کنید و این قدرت را به شما می دهد که  بلافاصله خودتان را درمان کنید و مشکلات را به راحتی از بین ببرید. از طرفی انجام این کار بدون درد و همراه با انرژی مثبت بسیار زیاد می باشد. خطری ندارد و شما از انجام آن احساس نگرانی نخواهید کرد. از این رو بی آنکه چیزی را از دست بدهید می توانید آن را امتحان کنید و قطعاً در صورتی که مراحل انجام آن را به خوبی بشناسید در عمل موفق خواهید شد و از تغییراتی که برایتان اتفاق می افتد شگفت زده خواهید شد.

آموزش تکنیک ای اف تی

پیش از هرکاری ابتدا باید موضوعی را در نظر بگیرید به این صورت که در ابتدا مشکلی را که قصد دارید روی آن تمرکز کنید، در ذهن خود شناسایی می کنید. این مشکل می تواند یک حس اضطراب کلی باشد یا یک موقعیت و موضوعی که باعث تشویش ذهن شده و آرامش روحی و روانی شما را بر هم ریخته است.

حالا همان موضوع یا شرایط را در نظر بیاورید و روی آن تمرکز کنید. اکنون ببینید چه احساسی دارید؟ اگر بخواهید به میزان اضطراب خود از صفر تا ده یک نمره بدهید، در این لحظه چه عددی خواهد بود؟ موقعیت خود را توضیح دهید و اظهاراتی را بیان کنید. توجه داشته باشید که اظهارات شما باید بر حسب مشکلی باشد که قصد رو به رویی و مقابله با آن را دارید.

به جملاتی که در ادامه اشاره می کنیم توجه کنید :

  • با وجود این که این اضطراب را احساس می کنم ، اما عمیقاً و کاملاً خودم را باور دارم.
  • اگرچه در رابطه با مصاحبه نگران هستم، عمیقاً و کاملاً به خودم اطمینان دارم.
  • اگرچه این نگرانی را درمورد وضعیت مالی خود دارم، اما عمیقاً و کاملاً خودم را می پذیرم.
  • با این وجود که من در رابطه با رئیس خود نگران هستم و نمی دانم چطور به او نزدیک شوم، اما عمیقاً و کاملاً به خودم اطمینان دارم.
  • هرچند من مشکل تنفسی دارم، اما عمیقاً و کاملا از خودم مطمئن هستم.

در حالی که این جملات را تکرار می کنید، با چهار انگشت یک دست خود بر روی لبه ی دست دیگر خود ضربه بزنید. توجه داشته باشید که این جملات را سه بار با صدای بلند تکرار کنید و در همین حال به قسمت مورد نظر، ضربه بزنید و ادامه بدهید. حالا یک نفس عمیق بکشید.

اکنون شما برای دنبال کردن کار ضربه تراپی آماده می باشید.

در این بین برخی نقاط حساس و کلیدی بدن هستند که دارای انرژی می باشند و همچنین مسیر عبور جریان هستند. با استفاده از این روش شما ابتدا روی مسئله و مشکلی که می خواهید از بین برود تمرکز می کنید و سپس ضربات آرام و یکنواختی را به همان نقاط وارد می کنید و این کار را ادامه می دهید تا زمانی که به نتیجه ی مورد نظر برسید.

باید از یک فشار قوی اما ملایم استفاده کنید، به گونه ای که انگار می خواهید به گوشه ی میز خود ضربه بزنید یا ضربی که برای تست رسیدگی یک هندوانه به آن وارد می کنید.

برای انجام ای اف تی شما می توانید از 4 انگشت خود استفاده کنید یا فقط دو انگشت که این بسته به نقطه ای که به آن ضربه می زنید متفاوت می باشد. دقت داشته باشید که ضربات باید با نوک انگشتان باشد نه ناخن و صدای آن به طو مدور و ملایم می باشد.

همچنین بهتر است ضربات خود را از بالا شروع کرده و تا پایین ادامه دهید و دوباره به بالای سر خود برگردید تا یک دور را کامل کرده باشید. حالا هر یک از نقاط لیست شده را بین 5 تا 7 مرتبه ضربه بزنید.

در ادامه به توضیحی در رابطه با تعداد انگشتان مورد نیاز هر نقطه در ای اف تی نیز اشاره می کنیم :

  • سر : مرکز و بالای سر. با چهار انگشت دست ضربه تراپی را انجام دهید.
  • ابرو : لبه های درونی ابروها، نزدیک ترین قسمت به برآمدگی بینی. از دو انگشت خود استفاده کنید.
  • گوشه های چشم : ناحیه ی سخت بین چشم و گیجگاه. از دو انگشت استفاده کنید. این نقطه را به آرامی لمس کنید تا به چشمان خود آسیب نرسانید.
  • زیر چشم : ناحیه ی سخت زیر چشم که با استخوان گونه ادغام شده است.از دو انگشت برای خط زیر مردمک چشم استفاده کنید.
  • زیر بینی : نقطه ی بین لب بالایی و قسمت پایین بینی، که با دو انگشت ضربه زده می شود.
  • چانه : این نقطه در موازات نقطه ی قبلی ولی کمی پایین تر قرار گرفته است. به طور دقیق در مرکز بین لب پایینی و چانه می باشد. این قسمت هم با استفاده از دو انگشت انجام می شود.
  • ترقوه : دقیقا زیر لبه ی سخت استخوان ترقوه می باشد که از چهار انگشت برای ضربه زدن، استفاده می شود.
  • زیر بازو : در کنار بدن شما درست چهار انگشت پایین تر از زیر بغل . در این قسمت هم از چهار انگشت باید استفاده کنید.

اکنون دوباره به سر خود ، یعنی جایی که از آن مراحل را آغاز کردید برمی گردید.

فراموش نکنید که در هر بار تکرار ضربات، جمله ی مربوط به مشکل خود را با عنوان نگرانی در رابطه با کار، پول، اضطراب و … تکرار کنید و به خوود انرژی بدهید که این مشکلات را پذیرفته و به خودتان اطمینان دارید.

حالا یکبار دیگر یک نفس عمیق بکشید.

بعد از این که این مراحل را کامل کردید، بار دیگ به مشکلی که روی آن تمرکز کرده بودید فکر کنید. اکنون چه احساسی دارید ؟ بار دیگر به میزان اضطرابی که احساس می کنید از صفر تا ده یک نمره بدهید. اگر همچنان نمره ای که به خود می دهید بالاتر از عدد 2 می باشد، یک دور دیگر این مراحل را تکرار کنید. به طور کلی توصیه می شوند این روند را تا از بین رفتن کامل مشکل ادامه دهید.

البته در مراحل بعدی شما می توانید تغییراتی در بیانیه ی خود ایجاد کنید ؛ برای مثال بگویید: “اگرچه هنوز کمی احساس اضطراب می کنم اما خودم را می پذیرم و قبول دارم.” و به همین ترتیب ادامه بدهید.

اکنون که شما تمرکز کرده اید تا تمام احساسات منفی و استرس زا را از خود دور کنید، به شما کمک می کنیم تا با جملات مثبت، احساساتی تازه و نو را جایگزین آن ها کنید.

البته توجه داشته باشید که این رویکرد، متفاوت از “تفکر مثبت” می باشد. شما قرار است با خودتان روراست باشید و سعی نخواهید کرد که استرس و اضطراب درون خود را با ظاهر دورویی، پنهان کرده و آن را انکار کنید. بلکه در حقیقت شما با احساسات منفی و اضطراب خود روبه رو شده اید و تمام آن را به طور کامل و عمیق، پذیرفته اید. اکنون وقت آن رسیده که افکار و ارتعاشات خود را به سمت یک حس پرقدرت و مثبت هدایت کند.

این همان چیزی است که استفاده از تکنیک های “تفکر مثبت” را بسیار موثر تر می کند که بسیاری از شما قبلاً آن را امتحان کرده اید. در نظر داشته باشید که این به عنوان یک حقه ی ذهنی نمی باشد، بلکه شما با استفاده از این عبارات بسیار مثبت و همچنین اعمال ضربه تراپی، به یک انرژی کاملاً واقعی، مثبت و یک شادی نهفته در درون خود دسترسی پیدا می کنید که در درون شما پنهان شده و توانایی آزاد شدن را تا به امروز نداشته است. شما در حقیقت با این کار، انرژی درون بدن خود را به جریان مثبت تری تبدیل می کنید.

تبریک میگم ! شما مراحل یک ای اف تی را کامل کرده اید .

احساس رهایی پس از ای اف تی

تکنیک ای اف تی معمولاً یک احساس رهایی فیزیکی را برای شما فراهم می کند .

حرفه ی پزشکی مدت ها است به این باور رسیده که مسائل احساسی می توانند به طور چشمگیری بر روی جسم ما تاثیر بگذارند و در ادامه منجر به انواع بیماری ها از سردرد گرفته تا جوش و اعتیاد، نقض سیستم ایمنی و در نهایت سرطان و بیماری های مشابه شود. در راستای انجام تکنیک ضربه تراپی، شواهد مشابه بسیاری را مشاهده کرده ایم. برای مثال زمانی که یک فرد احساس گناه، خشم، نفرت، ترس و نظایر آن را پشت سر می گذارد؛ بلافاصله بیمار های جسمانی او نیز به طور همزمان فروکش می کند.

گاهی اوقات حتی شاهد بوده ایم که علائم فیزیکی با استفاده از تکنیک ضربه تراپی بر سیستم نصف النهار بدن به نتیجه رسیده بدون آن که حتی به طور مستقیم و دقیق روش EFT را در برابر احساست فردی اعمال کنیم. از این رویداد می توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که شاید انرژی موجود در یکی از این بیماری های مزمن به قدری پر انرژی بوده که تنها با متعادل کردن سیستم بدن توانسته با آن مقابله کند. این امر ما را به یاد بیانیه ی دیگری می اندازد که می گوید: ما می توانیم با حل عوامل موثر یا عاطفی اساسی، به بهبود فیزیکی کمک کنیم.

[sp_easyaccordion id=”21857″]

تجربیان خود درباره ای اف تی را برای ما در قسمت نظرات بنویسید
همچنین اگر سوال یا مشکلی دارید ما پاسخگوی شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *