بهترین روش و غذا ها برای تقویت حافظه را بشناسید 1

بهترین روش و غذا ها برای تقویت حافظه را بشناسید

تقویت حافظه

آیا کسی را سراغ دارید که نخواهد حافظه قوی تری داشته باشد؟ قطعا همه افراد می خواهند حافظه خوبی داشته باشند که بتوانند مطالب مهم را همواره به خاطر بیاورند و از الزایمر و سایر بیماری های مرتبط با حافظه که در پیری به سراغ انسان می آید جلوگیری کنند. حافظه انسان فرآیند پیچیده ای برای به خاطر سپردن و یادآوری مطالب دارد و علم نیز همواره به دنبال روش هایی برای تقویت حافظه ( Memory improvement ) است. اگر می خواهید روش های مناسبی برای تقویت حافظه خود فرابگیرید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

تمرین های تقویت حافظه

حافظه تان را بیشتر به کار بگیرید

هرچه بیشتر از حافظه تان استفاده کنید بهتر است. یکی از بهترین روش ها این است که سعی کنید به جای یادداشت کردن مطالب مورد نظرتان آن ها را حفظ کنید. مخصوصا آن هایی که موردی هستند. شاید فکر کنید این کار تاثیر چندانی ندارد و همه افراد می توانند همچین کاری کنند اما یک طراح و رقصنده معروف به نام ثارپ در کتاب خود تحت عنوان عادت خلاق بیان کرده است که بیشتر افراد نمی توانند بیشتر از سه مورد از موارد مختلف را حفظ کنند.

این کار به شما کمک می کند با تقویت حافظه در زندگی روزمره خود نیز موفق تر باشید. فرض کنید دوستتان از شما بخواهد چند فیلم یا کتاب خوب به او معرفی کنید و مقداری نیز درباره آن ها توضیح دهید. یا حتی موارد ساده تری مانند به خاطر آوردن نام افراد. حتما برایتان پیش آمده کسی را ببینید و نامش را به خاطر نیاورید یا حتی یادتان نیاید او کیست و قبلا در کجا یکدیگر را دیده اید. برای حل کردن تمامی این موارد است که باید بیشتر حافظه خود را به کار بگیرید.

مهارت های جدید بیاموزید

با یادگیری مهارت جدید مغزتان بیشتر فعالیت خواهد داشت به همین دلیل نیز عملکردش بهتر می شود. حتما همه می دانید یادگیری یک زبان جدید یا یادگیری یک موسیقی چقدر می تواند برای ذهنتان مفید باشد. مهارت های جدید به شما کمک می کنند تفکر خود را نیز توسعه دهید و جنبه های دیگری از زندگی را نیز  کشف کنید. رقصیدن نیز یکی از مهارت های بسیار مفید است. مطالعاتی که تاکنون درباره بیماری آلزایمر انجام شده نشان می دهد رقصیدن تاثیر شگرفی روی پیشگیری از این بیماری دارد.

ورزش کنید

ورزش کردن یکی از آن مواردی است که هم در سلامت جسمانی شما تاثیر بسزایی دارد و هم در سلامت روحتان. اگر روزانه تنها نیم ساعت ورزش کنید می توانید عملکرد ذهنتان را به مقدار بسیار زیادی بهبود ببخشید. ورزش کردن باعث می شود تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز تسهیل شود و هوشیاری شما بالا رود.

اگر ورزش کردن برایتان سخت است می توانید از برنامه هایی که روی موبایل نصب می شوند کمک بگیرید. و یا با دوستان و خانواده خود زمانی را برای ورزش های جمعی ترتیب بدهید.

تقویت حافظه با ورزش

تقویت حافظه با ورزش

معاشرت های خود را بیشتر کنید

هرچه روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید توانایی های شناختی مغزتان بیشتر می شود. افراد از طریق صحبت کردن با یکدیگر می توانند درک بهتری از افکار خود پیدا کنند و به روند بهبود و توسعه افکار خود نیز کمک کنند.

خواب کافی

تحقیقات زیادی نشان می دهند که یکی از موارد تاثیر گذار در عملکرد مغز خواب کافی است. هنگام خوابیدن کارایی مغز تثبیت می شود و به همین دلیل مغز بدون خواب کافی نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. چرت زدن نیز تاثیر به سزایی دارد. درباره چرت زدن نیز تحقیقاتی انجام شده است. در یکی از این تحقیقات از دو گروه افراد حواسته شد تعدادی کارت تصویرسازی را به خاطر بسازند. در میان این روند یک فرصت استراحت به شرکت کنندگان داده شد. یک گروه در این فرصت خوابیدند و گروه دیگر بیدار ماندند. نتیجه تحقیق نشان داد افرادی که در این بازه زمانی خوابیدند نسبت به گروه دیگر 20 درصد بهتر عمل کرده بودند. در واقع چرت زدن به تثبیت مطالب کمک قابل توجهی می کند. علاوه بر این، یک چرت کوتاه قبل از یادگیری مسائل جدید نیز به روند یادگیری کمک می کند.

در زندگی خود تنوع ایجاد کنید

هرچه کارهای متنوع تری در زندگی انجام دهید مغزتان نیز با فعالیت های جدید بیشتری روبرو می شود و عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر به صورت مکرر پشت میزتان باشید و هر روز یک روند ثابت برای فعالیت های تکراری داشته باشید به مرور حافظه تان ضعیف خواهد شد. بهتر است ذهن خود را با چالش های جدید روبرو کنید. حل کردن جدول یا سودوکو یا بازی کردن با کودکان و دوستان را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. مواردی مانند رفتن به فضاهای سبز و بهره مند شدن از زیبایی های طبیعت را هم فراموش نکنید. با این کار هم حال و هوایتان عوض می شود و خستگی کارهای روزمره را از تن خود بیرون می کنید و هم توانایی ذهنتان را بالا می برید.

انجام فعالیت ها با دست مخالف

یک روش ساده برای تقویت حافظه این است که کارهایتان را با دست مخالف انجام دهید. مثلا اگر همیشه با دست راست مسواک می زدید پس از این با دست چپ این کار را انجام دهید. یا ساعت خود را روی دست مخالفتان ببندید. می توانید نوشتن با دست مخالف را هم تمرین کنید. این کار اگرچه در ابتدا سخت است اما به مرور به بهبود حافظه تان کمک می کند.

چند کار را همزمان باهم انجام ندهید

زمانی که دو کار را به صورت همزمان انجام می دهید مغزتان از هر دو نیمکره چپ و راست به صورت همزمان استفاده می کند. اما هر کدام از این نیمکره ها مخصوص طیف مشخصی از فعالیت ها هستند و وقتی همزمان چند کار انجام می دهید هیچکدام از این دو نیمکره نمی توانند عملکرد خود را به صورت صحیح انجام بدهند. بهتر است فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید که مغز از تمام توانایی خود برای یادگیری و به خاطر سپردن مطلب مورد نظر استفاده کند. با این کار به خاطر آوردن آن موضوع نیز بسیار راحت تر خواهد شد.

 

تقویت حافظه برای درس خواندن

تقویت حافظه برای درس خواندن

درس خواندن در زندگی بیشتر ما نقش مهمی دارد و به خاطر سپردن مطالب درسی نیز یکی از دغدغه های اصلی همه ما در دوران تحصیل است. با استفاده از تکنیک های بالا و همچنین سایر تکنیک هایی که در زیر گفته می شود می توانید

از تکنیک تکرار استفاده کنید

یکی از مواردی که به شما کمک می کند مطالب درسی را بهتر به خاطر بسپارید تکرار است. تکرار کردن باعث می شود مطالب به حافظه بلند مدت سپرده شوند و بدین ترتیب بعدها راحت تر می توانید آن ها را به خاطر بیاورید.

تقویت حافظه تصویری

حافظه تصویری برای به خاطر سپردن مطالب بسیار به شما کمک می کند. برای تقویت حافظه تصویری خود از همان تکنیک های گفته شده استفاده کنید. تصویر اول به حافظه کوتاه مدت شما سپرده می شود و با بیشتر دیدن آن می توانید آن را به حافظه بلند مدت خود بسپارید. هرچه سعی کنید تصاویر بیشتری را به خاطر بسپارید حافظه تصویری تان قوی تر خواهد شد.

تفکر و تعمق

همه ما به طور روزمره با مواردی روبرو می شویم که آن ها به حافظه مان می سپاریم. این بخش از حافظه که استفاده می شود حافظه فعال نام دارد. هرچه حافظه فعال خود را قوی تر کنید می توانید موارد روزمره را بهتر و بیشتر به خاطر بسپارید و حفظ آن ها در حافظه بلند مدت نیز آسان تر می شود. برای اینکه حافظه فعال خود را تقویت کنید می توانید از مدیتیشن استفاده کنید. مدیتیشن به بهبود تمرکز کمک می کند و پس از دو هفته نیز می توانید نتایج اثربخش آن را ببینید. در واقع مدیتیشن با کم کردن استرس و نگرانی ها باعث می شود ذهنتان خالی شود و مغزتان استراحت کن. در نتیجه کارایی مغزتان بهبود پیدا می کند.

فقط روی مطلبی که می خوانید تمرکز کنید

حتما دیده اید بسیاری از افراد ساعات زیادی از شبانه روز را صرف درس خواندن می کنند اما به نتیجه دلخواه خود نمی رسند. یکی از دلایل این مشکل عدم تمرکز است. سعی کنید عوامل مزاحم و حواس پرت کن مانند تلویزیون، موبایل، موسیقی یا هر چیزی که تمرکزتان را کم می کند را حذف کنید. البته درباره موسیقی بهتر است این را بدانید برخی موسیقی ها با هدف کمک به تمرکز طراحی می شوند. می توانید از این موسیقی ها که نوفه سفید نامیده می شوند استفاده کنید.

هنگام به خاطر سپردن مطالب سعی کنید از تمام حواستان استفاده کنید. هنگام یادگیری یک مطلب سعی کنید آن را تصور کنید. در ذهنتان آن ها را مجسم کنید. به حسی که از آن ها دریافت می کنید فکر کنید و سعی کنید حتی در ذهن آن ها را لمس کنید یا خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. در هر حال تمام حواس خود را به کار بگیرید که بتوانید مطالب را راحت تر به حافظه بلند مدت خود بسپارید.

مراقبه

همانطور که می دانید مراقبه یکی از مواردیست که می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک قابل توجهی کند. مراقبه به بالاتر رفتن آگاهی ذهن و تضعیف سیگنال های منفی کمک می کند. علاوه بر این استرس و نگرانی را هم کاهش می دهد. بهتر است هر روز زمان مشخصی را به این کار اختصاص دهید و در یک مکان آرام مراقبه را انجام دهید. روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید و سعی کنید تمام تمرکز خود را روی همین نفس کشیدن بگذارید. به مرور زمان که در مراقبه توانمندتر شوید می توانید نسبت به آنچه در محیط اطرافتان اتفاق می افتد آگاهی بیشتری پیدا کنید.

خوراکی های مفید برای حافظه

خوراکی های مفید برای حافظه

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

نوشیدن قهوه

برخی از محققین معتقدند نوشیدن قهوه به بالا رفتن عملکرد حافظه کمک می کند. البته این موضوع هنوز هم میان محققین در بحث است و بسیاری از آن ها معتقد هستند قهوه تاثیر ناچیزی در ایجاد حافظه جدید دارند.

تحقیقات در این حوزه هنوز هم در حال انجام است. اخیرا یک مطالعه جدید نشان داده مصرف کافئین در تثبیت حافظه نقش موثری دارد. به همین دلیل نیز بیشتر محققان پذیرفته اند نوشیدن قهوه و کافئین پس از یادگیری اثر بهتری دارد نسبت به اینکه قبل از یادگیری قهوه بنوشیم.

پس اگر می خواهید نوشیدن قهوه به فرآیند یادگیری شما کمک کند بهتر است به جای اینکه در ابتدای روز قهوه بنوشید، در میان روز یک فنجان بنوشید.

انواع توت ها

انواع توت ها به حفظ حافظه کمک می کنند. اگرچه تحقیقات در این زمینه نیز هنوز کامل نیست اما دانشمندان معتقدند زردینه یا فلاوانویدی که در توت ها وجود دارد باعث تقویت اعصاب ارتباطی مغز می شود و تاثیرات مثبتی روی حافظه بلند مدت خواهد داشت.

زنجبیل و زردچوبه

زنجبیل و زردچوبه در کنار تمام خواصی که دارند باعث می شوند افراد در میانسالی و پیری دچار آلزایمر نشوند. این دو ادویه دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که علمکرد سلول های مغز را بهبود می بخشد. در کنار تمام این موارد، با مصرف زنجبیل سرعت عکس العمل نیز در افراد بالاتر می رود.

مواد پروتئینی

مصرف موادی که دارای پروتئین هستند باعث می شود حافظه تان بهتر عمل کند. ماهی، تخم مرغ، حبوبات و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. استفاده از مواد دارای آنتی اکسیدان نیز به ترمیم سلول های آسیب دیده مغز کمک می کند و باعث می شود مغزتان بالاترین عملکرد خود را داشته باشد. سبزیجات دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند. اگر به هر دلیلی نمی توانید از مواد غذایی دارای پروتئین استفاده کنید می توانید مکمل های آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مصرف آب و مایعات به مقدار کافی

برای اینکه بدنتان هیدراته باشد باید آب کافی بنوشید. بخش زیادی از مغز شما را آب تشکیل می دهد و مشخص است که با کمبود آب عملکرد مغزتان نیز دچار مشکل می شود. حتما در طول روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشید و نگذارید دچار کم آبی شوید. نوشیدن آب میوه ها را در نیز فراموش نکنید.

منیزیوم و کربوهیدارت های پیچیده

یکی از موادی که به انتقال پیام های عصبی کمک می کند منیزیوم است. می توانید از نخود و غذاهایی مانند آش استفاده کنید. کربوهیدرات های پیچیده نیز به این خاطر مهم هستند که انرژی مورد نیاز شما را تامین می کنند. جو دو سر، انواع غلات، عدس، برنج قوه ای و نان سرشار از کربوهیدرات های پیچیده هستند.

مطالب مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

به کانال تلگرام ما سر نمیزنی ؟

  1. هر روز عکس انگیزشی ببین تا حالت خوب بشه
  2. هر روز کلیپ انگیزشی ببین تا انرژی بگیری
  3. پاسخ همه سوالاتت رو از ما بگیر
  4. نظرت رو درباره محصولات بده
  5. از آخرین محصولات سایت اطلاع پیدا کن
  6. کد تخفیف بگیر و استفاده کن
باید حتما فــیلتر شــکن داشته باشی ...
close-link