فنگ شویی چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

تصمیم گرفته اید برای کسب و کار یا منزلتان از فنگ شویی استفاده کنید؟ حتما گشتن در اینترنت به جای این که شما را به هماهنگی مورد نظرتان برساند، سردرگمتان کرده است. پس با ما همراه باشید تا بفهمید فنگ شویی شامل چه مواردی می شود و مهمتر از آن، شامل چه مواردی نمی شود!

افراد به خاطر دلایل مختلفی به سراغ فنگ شویی می روند. ممکن است بخواهند جفت خود را پیدا کنند، چیدمان محل زندگی یا فروشگاهشان را بهبود ببخشند، ثروتمند شوند، سلامتیشان بهتر شود یا این که در یک قرعه کشی برنده شوند. اما آیا داشتن چنین محدوده وسیعی، به معنی این است که فنگ شویی نتوانسته در هر مورد به اندازه کافی پیشرفت کند؟ آیا به معنی متناقض بودن و سردرگمی فنگ شو است؟ آیا این دلیل می شود که افراد فنگ شویی را جدی نگیرند؟ بگذارید ساده بگویم: اصلا این طور نیست!

تاریخچه فنگ شویی

هر چند هیچ سندی وجود ندارد که تاریخچه فنگ شویی ( Feng shui ) را اثبات کند، اما تمام صاحب نظران در این که فنگ شویی از چین نشات می گیرد، اتفاق نظر دارند. افسانه ها می گویند حدود 5000 سال قبل فردی به نام فو- هسی با پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از طغیان آب رودخانه، فنگ شویی را بنیاد نهاد. عده ای هم داستان دیگری تعریف می کنند و می گویند او یک مربع جادویی را روی بدنه لاک پشت یا سنگی در رودخانه لو می بیند. گفته می شود قطرات آب این مربع جادویی را ساخته بودند و فو- هسی با این مربع جادویی و ماتریسی که روی آن نقش بسته بود، به رمز کائنات و چگونگی جریان های انرژی جهان پی می برد.

هر چند چین فنگ شویی را ممنوع کرده است، اما از قرن 17 به بعد توجه جهانیان به این مبحث جلب شد. تاریخ فنگ شویی با فراز و فرودهای زیادی همراه است. گفته می شود بعد از افزایش محبوبیت آن در قرن 17، حدود نیم قرن باز هم محبوبیت خود را از دست می دهد و بعد دوباره بر سر زبان ها می افتد.

البته در این شکی نیست که نام یانگ یون سونگ همیشه در کنار علم و هنر فنگ شویی خواهد بود. چرا که او کتابی به نام طبیعت زیبا و دلفریب کوآی لین (Kueilini) را نوشت و در آن برای اولین بار تمام جزئیات ساختمان طبیعت و مناظر آن را بررسی کرد. به همین خاطر است که این کتاب را مرجع دانش فنگ شویی می دانند. سه متن اصلی او، به نام های هنر بیدار کردن اژدها، هنر پیدا کردن لانه اژدها و دره های نزدیک اژدها، از متن هایی پایه ای فنگ شویی است که هر کسی که بخواهد با آن آشنا شود، باید آن ها را بخواند.

انرژی در فنگ شویی چه جایگاهی دارد؟

در فنگ شویی گفته می شود هر چیزی در جهان یک انرژی خاص دارد. چینیان ناش را چی می گذارند، ژاپنی ها Qi و هندی ها Prana. شما ممکن است اسمش را جو و اتمسفر بگذارید. اسمش هر چه که باشد منظور از انرژی در فنگ شویی، نیرویی است که به یک فرد یا یک وسیله زندگی می دهد و شما می توانید با این نیروها به شادی و ثروت برسید. Ellen Whitehurst می گوید با فنگ شویی به این نتیجه نمی رسید که بیست سال از زندگیتان را روی مبل بگذرانید تا زندگیتان را عوض کنید. بلکه به این نتیجه می رسید که جای مبلتان را عوض کنید.

در فنگ شویی حتی رنگ ها و شکل ها هم چی دارند. با این رنگ ها و شکل ها می توانید بفهمید کدام عنصر مخصوص خودتان و مثلا خانه‌تان است و در نهایت  با وسایلی که به آن شکل و به آن رنگ نزدیک است، چی را وارد زندگیتان می کنید.

انرژی چی خود انواع مختلفی دارد. بر خلافشنگ  چی، که انرژی حیات بخش است و باید سعی کنید آن را وارد زندگی خودتان کنید، تا می توانید باید از شا یا سی چی دوری کنید. شا چی، انرژی های تند و تهاجمی و سی چی انرژی افسردگی است که تا جایی که ممکن است نباید در اطرافتان باشند.

حالا که زندگی مدرن پدیده های جدیدی چون بزرگ راه و ساختمان های غول آسا را وارد زندگی ما کرده است، فنگ شویی هم برای درک انرژی هایشان، آن ها را پدیده های طبیعی شبیه می کند. مثلا انرژی بزرگ راه ها را هم چون رودخانه های خروشان می داند و ساختمان های بلند را به کوه تشبیه می کند.

انرژی چی وقتی برای اولین بار به زمین می آید، خالص است اما با ظاهر شدن در بدن، به یک سری تغییرات دچار می شود. تغییراتی که باعث می شوند به پنج صورت تجلی یابد. این پنج صورت، آب، باد، زمین، چوب و آتش است که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

موقعیت فرماندهی در فنگ شویی

موقعیت فرماندهی نقطه ای است در اتاقی که از در دورتر است و در خط مستقیم با آن نیست. این شما را مورب به در می گذارد. در حالت ایده آل، شما باید یک خط دید واضح به سمت در داشته باشید. موقعیت فرماندهی جایی است که شما می خواهید بیشتر وقت خود را زمانی که در آن اتاق هستید بگذرانید. دستورالعمل های فنگ شویی به شما پیشنهاد می کند که این موقعیت غالب در اتاق را تعیین کنید، سپس در صورت امکان تخت، میز یا اجاق گاز خود را در راستای مورب قرار دهید. این سه قسمت از خانه شما بسیار مهم هستند زیرا هر یک بخش مهمی از زندگی شما را نشان می دهد. تخت برای شما می ایستد، میز تحریر گسترش شغل شما است و اجاق گاز نشان دهنده ثروت و تغذیه شماست.

نقشه فنگ شویی باگوا

باگوا (bagua) نقشه انرژی فنگ شویی است که بر روی پلان خانه شما قرار گرفته است. کلمه چینی “باگوا” به معنای “هشت منطقه” ترجمه می شود. هر یک از این هشت حوزه به شرایط زندگی متفاوتی مانند خانواده، ثروت یا شغل مربوط می شود و هر یک از این مناطق دارای اشکال، رنگ ها، فصول، تعداد و عناصر زمینی متناظر هستند. در مرکز باگوا، ناحیه نهم شما هستید که سلامت کلی شما را نشان می دهید. چندین مکتب فکری فنگ شویی وجود دارد. همه آنها هنگام تجزیه و تحلیل خانه شما از باگوا استفاده می کنند. با این حال، برخی ممکن است باگوا را به روش های مختلف به کار ببرند. مدارس غربی و BTB (فرقه سیاه) معمولا باگوا را به گونه‌ای قرار می‌دهند که حوزه دانش، شغل و افراد مفید با درب ورودی خانه هماهنگ باشد. ستاره‌های پرنده و سایر مکاتب کلاسیک ممکن است باگوآ را بر اساس انرژی سال یا قطب‌نما جهت‌دهی کنند.

مناطق باگوا

ساده ترین راه برای گنجاندن باگوا در زندگی شما این است که یک تا سه ناحیه را که به بیشترین توجه نیاز دارند، شناسایی کنید. سعی نکنید روی همه زمینه ها به طور همزمان کار کنید. برای تقویت انرژی یا بهبود جریان در آن نواحی، پیشنهادات فنگ شویی را در آن ناحیه خاص بگنجانید.

خانواده (ژن)

نمایندگی خانواده، شروع های جدید
شکل ستونی، مستطیلی
رنگ ها سبز، آبی، آبی
فصل بهار
تعداد 4
عنصر چوب یانگ

ثروت (Xun)

نمایندگی ثروت، فراوانی، رفاه
شکل ستونی، مستطیلی
رنگ ها بنفش
فصل بهار
تعداد 5
عنصر چوب یین

سلامتی (Tai Qi)

نمایندگی سلامتی کلی، مرکز
شکل مسطح، مربع
رنگ ها قهوه ای، نارنجی، زرد
فصل انتقال بین فصول
تعداد 2
عنصر زمین

افراد مفید (Qian)

نمایندگی افراد کمک کننده، خیرین، سفر
شکل دایره ای، کروی
رنگ ها خاکستری، متالیک
فصل پاییز
تعداد 6
عنصر فلز یانگ

فرزندان (Dui)

نمایندگی بچه ها، تکمیل، شادی
شکل دایره ای، کروی
رنگ ها سفید، متالیک
فصل پاییز
تعداد 7
عنصر یین فلزی

دانش (Gen)

نمایندگی دانش، تزکیه نفس، مهارت
شکل مسطح، مربع
رنگ ها آبی تیره
فصل انتقال بین فصول
تعداد 8
عنصر زمین یانگ

شهرت (Li)

نمایندگی شهرت، اعتبار، اشتیاق، دیده شدن
شکل مثلث، نوک تیز
رنگ ها قرمز
فصل تابستان
تعداد 9
عنصر آتش

شغل (Kan)

نمایندگی شغل، مسیر زندگی
شکل موج دار، منحنی
رنگ ها مشکی
فصل زمستان
تعداد 1
عنصر آب

شراکت (Kun)

نمایندگی شراکت، ازدواج، مراقبت از خود
شکل مسطح، مربع
رنگ ها صورتی
فصل انتقال بین فصول
تعداد 2
عنصر زمین یین

عناصر پنج گانه فنگ شوی چیست؟

  1. عنصر آتش

    این عنصر قدرتمندترین عنصر موجود است و نشان دهنده اشتیاقريال گسترش و تحول است. شمع نماینده آن است و شما می توانید از شمع یا یک آباژور قرمز به عنوان نماینده این عنصر استفاده کنید. رنگ های مخصوص این عنصر قرمز و نارنجی و زرد است. فصل مخصوص آن تابستان و جهت مخصوص آن جنوب است.

  2. عنصر چوب

    این عنصر باعث رشد انرژی های خلاقانه می شود. انرژی هایی مثل الهام، انگیزه و اشتیاق از این عنصر به وجود می آیند. با این عنصر است که افراد می توانند به رشد شخصی، نو سازی و پاک سازی و تغییر مسیر چی برسند. عنصر چوب را می توانید با گیاهان و درختان در اطراف خود داشته باشید. یا این که از وسایلی استفاده کنید که به رنگ سبز یا گاهی بنفش اند. فصل مخصوص این عنصر بهار و جهت مخصوص آن شرق و جنوب شرقی است.

  3. عنصر آب

    عنصر آب با شغل و پول ارتباط دارد. آب نه تنها کمکتان می کند انرژی های اطرافتان آرام باشند و احساس شوع جدیدی به آن ها می دهد، بلکه می توانید از دست چیزهایی که به دیگر نیازی به آن ها ندارید هم راحت شوید. می توانید با داشتن آکورایوم یا استخر تاثیرات عنصر آب را به خانه خود بیاورید. می توانید از بلورها و حتی نقاشی هایی که از آب کشیده شده است هم استفاده کنید. به هر حال هر چه رنگ های آبی را داشته باشد، کمکتان می کند. فصل این عنصر زمستان و جهت آن شمال است.

  4. عنصر فلز

    با داشتن عنصر فلز می توانید تمام این عناصر را با هم متحد کنید و آن ها را به مناطق مختلف بفرستید. این عنصر قدرت ذهنی و توانایی های فکری و تمرکز شما بهتر می کند. رنگ های سفید و نقره ای و خاکستری و سیاه، نشان دهنده این عنصرند و فصل آن پاییز و جهتش غرب و شمال غربی است.

  5. عنصر زمین

    این عنصر پایداری و استحکام را افزایش می دهد و احساس راحتی خاصی را در روح شما به وجود می آورد. با فرش های ضخیم، سفال های عتیقه و کتاب های قدیمی می توانید این عنصر را به اطراف خود بیاورید. رنگ های قهوه ای، بژ، سیرا و رنگ های خاموش نشان دهنده آنند و فصل آن پایان تابستان و جهت آن مرکز، شمال شرقی و جنوب شرقی است.

چرخه عناصر پنجگانه در فنگ شویی

چرخه های این عناصر به سه صورت است :

  • چرخه حیات بخش

در این چرخه ابتدا آتش به زمین قدرت می دهد. زمین به فلز قدرت می دهد. فلز آب را تقویت می کند و بعد آب چوب را قوی می کند و در نهایت چوب آتش را تقویت می نماید. این اولین چرخه چی است و با تکرار این مراحل ادامه می یابد.

  • چرخه تحلیل برنده

در این چرخه، آب آتش را کنترل می کند و آتش فلز را. بعد فلز را چوب را کنترل می کند و چوب زمین را. در نهایت هم زمین آب را کنترل می کند. پس اگر هر کدام از این عناصر در اطرافتان بیشتر بود، با عنصر دیگری که کنترلش می کند، می توانید تاثیر بیش از حد آن را کنترل کنید و آن را به تعادل برسانید.

  • چرخه مخرب

گاهی انرژی چی دیگر نمی تواند از عناصی تغذیه کند چون یکی از عناصر بر دیگر عناصر به شدت مسلط شده است و در نهایت عناصر دیگر هم ضعیف شده اند. این چرخه به این صورت است که چوب آب را کم می کند و آب فلز را. فلز زمین را کم می کند و زمین آتش را. در نهایت آتش باعث کاهش چوب می شود. پس اگر عنصری به شدت در اطرافتان زیاد شد، برای از بین بردن آن از عنصری که ذکر شد استفاده کنید.

فنگ شویی خانه

تخت، میز و اجاق گاز خود را در موقعیت فرمان قرار دهید

مهم ترین اشیایی که باید در موقعیت فرمان قرار دهید، تخت، میز و اجاق گاز هستند. در اصلی اتاق یا فضا “دهان چی” نامیده می شود و تصور می شود دریچه ای است که از طریق آن انرژی وارد خانه و زندگی شما می شود. وقتی پشت اجاق غذا درست می‌کنید (یا در رختخواب می‌خوابید یا پشت میز کارتان می‌نشینید)، بهتر است در را ببینید اما مستقیما در یک راستا نباشید. بهتر است از در مورب باشید، در حالی که همچنان رو به آن هستید. قابل درک است که این همیشه امکان پذیر نیست، بنابراین می توانید تنظیماتی مانند قرار دادن یک آینه به گونه ای انجام دهید که بتوانید در را در انعکاس در حین پخت و پز در اجاق گاز ببینید (یا در رختخواب بخوابید یا پشت میز خود بنشینید).

به ورودی خود توجه ویژه ای داشته باشید

ورودی و درب ورودی شما نمایانگر نحوه مواجهه شما با بیرون است. دنیا شما را اینگونه می بیند، مانند اولین برداشت، بنابراین مطمئن شوید که این منطقه را تمیز و عاری از هرج و مرج نگه دارید. این بدان معنا نیست که ورودی باید کاملا خالی باشد. بلکه فقط در مورد نگه داشتن چیزهایی است که نیاز دارید. بنابراین اگر زمستان است، منطقی است که شال، کلاه و کت خود را آویزان کنید. ورودی داخلی و خارجی نیز باید به خوبی روشن باشد و شماره در باید تمیز، صاف آویزان شده و به راحتی قابل مشاهده باشد. فرصت های فرخنده برای یافتن شما نیاز به علائم واضح دارند. علاوه بر این، توصیه می‌شود یک تشک خوش‌آمدگویی مستطیلی مشکی خوب را برای جذب انرژی خوب روی زمین بگذارید و در حالی که در آن هستید، این نکات فنگ شویی را برای باغ خود نیز بررسی کنید.

درب ورودی خود را فعال کنید

درب ورودی به معنای واقعی کلمه و به طور استعاری جایی است که انرژی وارد خانه شما می شود و می تواند یک منطقه فرخنده باورنکردنی باشد. برای فعال کردن انرژی شانس خود، منتظر یک روز مبارک مانند تولد یا ماه نو باشید. بین ساعت 11 صبح تا 1 بعد از ظهر (بیشترین یانگ ساعات روز)، با استفاده از یک خودکار سیاه که به تازگی خریداری کرده اید، لیستی از 9 آرزو برای خود بنویسید. لیست خود را با صدای بلند بخوانید و سپس با احترام، با دقت لیست را امضا کنید. ورق را با احتیاط تا کنید و آن را در یک پاکت قرمز قرار دهید. اهداف و آرزوهای خود را به طور ایمن بالای درب ورودی، در داخل خانه خود قرار دهید. اکنون، هر بار که از در ورودی خود عبور می کنید، انرژی این آرزوها را فرا می خوانید تا در زندگی شما ظاهر شوند.

اتاق خواب خود را متعادل کنید

ما ساعت های زیادی را در تخت خواب خود می گذرانیم، بنابراین فنگ شویی اتاق خواب ما از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که تخت را در موقعیت فرمان قرار می دهید و رنگ آرامش بخشی را برای اتاق انتخاب می کنید، داشتن فضایی در دو طرف تخت نیز مهم است. این بدان معناست که شما فضایی را برای شریک زندگی خود (یا شریک آینده) ایجاد کرده اید. باور کنید هیچکس دوست ندارد روی دیوار بخوابد. این همچنین باعث می شود که یک پاتختی در هر طرف تخت وجود داشته باشد. لازم نیست میزهای خواب با هم مطابقت داشته باشند. با این حال، اگر اندازه آنها مشابه باشد، بهتر است. در صورت امکان، باید حداقل 2 فوت فضای پیاده روی در سمت چپ و راست تخت وجود داشته باشد و تخته سر به دیوار باشد. بله، شما به یک تخته سر نیاز دارید! یک تخته سر محکم بدون میله یا سوراخ که به طور ایمن به تخت بسته شده است، ثبات و هماهنگی ایجاد می کند. در نهایت، هر روز صبح کمی برای مرتب کردن رختخواب خود اختصاص دهید و از اینکه هر شب از شما حمایت می کند تشکر کنید. این یک راه زیبا برای شروع روزتان با کمی نظم و آرامش است. این انرژی می تواند در کل روز طنین انداز شود تا زمانی که تخت خواب شما را به خواب شبانه بازگرداند.

حواستان به انتخاب رنگ باشد

استفاده از رنگ در فنگ شویی به پنج عنصر زمین، فلز، آب، چوب و آتش مربوط می شود. این پنج عنصر در طبیعت یافت می شوند و برای آوردن انرژی برای ایجاد تعادل استفاده می شوند. بنابراین اگر انرژی عنصری وجود دارد که کمی بیشتر به آن نیاز دارید، می توانید آن رنگ را با رنگ، لوازم جانبی یا حتی لباس به فضای خود اضافه کنید.

  • عنصر زمین: اگر مراقبت از خود و ثبات ندارید، عنصر زمین را بیشتر اضافه کنید. رنگ های زمین شامل رنگ های خاکی زرد، نارنجی و قهوه ای است. یک تخته سر چوبی قهوه ای تیره می تواند برای ایجاد رابطه بین شما استفاده شود.
  • عنصر فلزی: عنصر فلزی (خاکستری، سفید، مایل به سفید و رنگ های متالیک) می تواند وضوح و دقت بیشتری را ارائه دهد و یک قاب فلزی نقره ای برای تخته بینایی شما می تواند به هدایت و تسریع اهداف شما کمک کند.
  • عنصر آب: اگر می خواهید جریان یا خرد بیشتری را به فضاهای خود دعوت کنید، تشدید رنگ سیاه عنصر آب را صدا می کنند. سعی کنید هنگام مطالعه روی صندلی مشکی یا آبی تیره بنشینید.
  • عنصر چوب: انرژی چوب می تواند به شروع جدید کمک کند و انرژی زندگی را به یک فضا بیاورد و بالش های سبز رنگ روی مبل شما می توانند هنگام سرگرمی به مهمانی روح ببخشند.
  • عنصر آتش: در نهایت، رنگ قرمز انرژی آتش مغناطیسی است و می تواند زمانی که به اشتیاق یا شناخت بیشتری نیاز دارید، شما را روشن کند. راه مورد علاقه من برای آوردن انرژی آتش با گل های قرمز تازه است.

کلام آخر

حالا که با فنگ شو، چی، عناصر پنج گاه و تاثیرات آن ها آشنا شدید، بهتر می توانید از آن در زندگیتان استفاده کنید. حواستان باشد که کلید موفق شدن شما رسیدن به تعادل یین و یانگ است. همان طور که گفتیم یین و یانگ مطلقا بد و خوب نیستند؛ فقط باید به تعادل برسند. نبودن هر کدام از عناصر به معنی به تعادل نرسیدن شما است. پس دست به کار شوید!

سوالات متداول فنگ شویی چیست ؟

[sp_easyaccordion id=”22332″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *