مدیتیشن

مدیتیشن چیست ؟

مدیتیشن چیست و چه معنایی دارد ؟

از لحاظ معنوی مدیتیشن تنها تمرکز ذهن نیست؛ بلکه فرآیندی در روح است که از دو بخش تشکیل می شود: بخش اول مراقبه و بخش دوم تفکر عمیق است. مدیتیشن از تمرین های ذهنی تشکیل می شود که توجه و آگاهی فرد را افزایش می دهد و باعث می شود فرد بتواند افکار و احساساتش را کنترل کند. مدیتیشن روش های مختلفی هم دارد: از تمرکز روی نفس تا مراقبه های مربوط به آگاهی ذهن که حواس پرتی را کم می کند و به فرد کمک می کند که از لحظه لذت ببرد. تجربه ثابت کرده که با مدیتیشن، سلامت روانی افراد بهبود می یابد. هر چند قدمت روش های مدیتیشن به هزاران سال قبل بر می گردد، اما استفاده از آن ها در دنیای شلوغ امروزی بسیار محبوب شده است.

هرچند انسان های پیشین از این تمارین برای رسیدن به عرفان و نیروهای مقدس استفاده می کردند اما انسان امروزی در این دنیای شلوغ هم، به شدت دوست دارد به آرامش درونی برسد و این بار برای کم کردن استرس و اضطراب قرن بیست و یک از مدیتیشن استفاده می کند. ساده بودن و ارزان بودن آن، محبوبیتش را دو چندان کرده و فرد هر جایی که باشد، چه در خانه، چه در اتوبوس و چه در مطب پزشک، به راحتی می تواند با انجام مدیتیشن روحش را آرام کند. هر کس که در این راه قدم می گذارد، باید بداند که این مسیر طولانی به صبر زیادی نیاز دارد و تنها با عشق می توان به اهداف مورد نظر رسید.

تاریخچه مدیتیشن

تاریخ پیدایش مدیتیشن به آیین ها و دین های بزرگی بر می گردد که به تامل و تذهیب نفس اهمیت بسیاری می دادند. مخصوصا آیین ها و ادیان هم چون هندوئیسم و بودائیسم در گسترش آن تاثیر به سزایی داشته اند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، پیش از اسلام در ایران هم در دین زردتشت و به خصوص آیین های بسیار پر قدرت و پر نفوذی چون مانویت و مهریسم، تمارین مدیتیشن وجود داشته است. هم اکنون نیز بحث هایی درباره شباهت های مدیتیشن و عرفان صورت می گیرد.

تا سالیان سال غربی ها مدیتیشن را اعمالی مبهم و مرموز می دانستند و آن را جزء علوم تجربی به حساب نمی آوردند. هر چند که هنوز هم در علمی بودن مدیتیشن بحث های زیادی وجود دارد، اما دیگر حتی علم پزشکی هم ثابت کرده که مدیتیشن نه تنها هیچ تاثیرات مخربی ندارد، بلکه هم برای بدن و ذهن بسیار مفید است. جوامع غربی ابتدا در دهه 60 و 70 میلادی توجهشان به مدیتیشن جلب شد و مخصوصا هیپی ها با اعمالی چون یوگا و هیپنوتیزم سعی کردند به دیگران یاد بدهند که با مدیتیشن می توان در این دنیای پر استرس به آرامش درون رسید.

هدف و فایده مدیتیشن چیست ؟

عواملی چون آلودگی های صوتی شهرها، مشکلات شغلی، مشکلات مالی و مشکلات اجتماعی، علاوه بر این که روی جسم و بدن انسان تاثیر می گذارند، روح او را هم درگیر خود می کنند. اگر نگران افکار و انرژی های منفی که هر روز با آن ها در تماسیم، نباشیم، چه بسا روحمان زودتر از خودمان پیر می شود. می توانید با یک موسیقی خوب یا یک کتاب خوب یا تمارین مدیتیشن روح خود را درمان کنید.

علاوه بر این، در دنیای امروزی انسان همیشه درگیر گذشته و حال است. نداشته های دیروز و آرزوها و رویای فردایمان، نمی گذارد از اکنون لذت ببریم. این افکار گاهی حتی منجر به آسیب رسیدن به مغز می شود و بخش هایی از ذهن که مربوط به شادی و آرامش اند را از بین می برد و در نتیجه فرد دچار افسردگی می شود. با مدیتیشن یاد می گیرید از داشته هایتان و از لحظه لذت ببرید.

علاوه بر این می دانید که ذهن از دو بخش تشکیل شده است: بخش آگاه و بخش ناخود آگاه. بعضی می گویند بخش آگاه ذهن دستور می دهد و بخش ناخود آگاه ذهن عمل می کند. واکنش های غیر ارادی شما در بخش ناخود آگاهتان قرار می گیرد. با انجام تمرینات مدیتیشن می توانید روی بخش ناخود آگاه ذهنتان کنترل بیشتری داشته باشید.

جدا از این موارد حتما شما هم شنیده اید که شادی از درون انسان به وجود می آید؛ نه از بیرون. خیلی از ما برای شاد شدن به دنیال چیزهایی مثل رابطه و پول هستیم. اما حتی بزرگان و فیلسوفانی چون Trinlay Rinpoche هم می گویند که ذهن ما تنها منبع واقعی و ماندگار خوش بختی است. تمرینات مدیتیشن است کمک می کند دیدمان را به زندگی عوض کنیم.

تحقیقات علمی تایید می کنند که مدیتیشن نه تنها باعث می شود فرد مشکلات روحی چون اضطراب و افسردگی و مشکلات مربوط به خواب را درمان کند، بلکه می تواند در درمان بیماری هایی چون سرطان، بیماری های قلبی و آسم هم تاثیرات مثبت قابل توجهی دارد.

مدیتیشن

مدیتیشن

انواع مدیتیشن

مدیتیشن را در ابتدا می توان به دو دسته با راهنما و بدون راهنما تقسیم کرد که همان طور که مشخص است در مدیتیشن با راهنما فردی کمکتان می کند که تمارین آن را انجام دهید و در دیگری خودتان تصمیم می گیرید چه کار کنید. بهتر است در ابتدا از مدیتیشن با راهنما استفاده کنید.

از طرف دیگر می تواند مدیتیشن را به دو دسته مدیتیشن تمرکز و مدیتیشن تفکر تقسیم کرد. در حالت اول فرد برای مثال روی صدا یا حرکات خاصی مثل حرکات یوگا تمرکز می کند و با این تمارین با گذشت زمان یاد می گیرد که چطور نگرانی و اضراب روزمره اش را کنترل کند. در حالت دوم هدف فرد به دنبال افزایش آگاهی خود و شناخت بهتر خود و جهان است.

از دیگر انواع مدیتیشن، مدیتیشن متا است. هدف تمارین این مدیتیشن افزایش عشق است. این عشق می تواند نسبت به طبیعت یا انسان و حتی دشمنان فرد و عواملی باشد که برای فرد استرس و آسیب های زیادی به وجود آورده اند. علاوه بر این، فرد یاد می گیرد نسبت به خودش هم عشق و دلسوزی نشان دهد. در این نوع مدیتیشن به افراد آموزش داده می شود که چطور پیام های محبت آمیز خود را به سراسر جهان و اطرافیان خود بفرستند. به طور کلی این نوع مدیتیشن، به دنبال این است که درگیری ها و خشم و نفرت را از بین ببرد و با افزایش احساسات مثبت، افسردگی و اضطراب و استرس را کم کند.

در نوع دیگری از مدیتیشن، افراد تشویق می شوند که بدن خود را با دقت بررسی کنند و از این طریق منبع درد و تنششان را پیدا کنند و نگذارند بیشتر از این منتشر شود. این بررسی از نوک پا تا نوک سر ادامه دارد. این مدیتیشن به خصوص در تسکین مشکلات خواب تاثیر زیادی دارد.

مدیتیشن ذهن آگاهی باعث می شود افراد یاد بگیرند که در لحظه حضور داشته باشند، نسبت به آن آگاه باشند، و از آن لذت ببرند. علاوه بر این یاد می گیرند که چطور روی اعمال خود کنترل بیشتری داشته باشند. این تمارین واکنش های هیجانی و تحریک آمیز را کم می کند و تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد. حتی در مطالعه ای که ثابت شده که این تمارین فشار خون را هم کم می کنند.

تمارین مدیتیشن ذِن یا ذاذن، که تا حد زیادی به مذب بودایی ربط دارد، به مدیتیشن ذهن آگاهی شباهت زیادی دارند. اما شدت و قدرت آن ها بیشتر است و فرد باید به طور کاملا منظم آن ها را اجرا کند. افرادی که به دنبال یک مسیر معنوی هستند، می توانند از این مدیتیشن استفاده کنند.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد که شما را با مدیتیشن آشنا کنیم. اگر دوست دارید فعلا چندان تخصصی به سراغ آن نروید، از تمرین های ساده استفاده کنید. مثلا هر روز در مکان ساکتی چهار زانو بنشینید. پشتتان را صاف کنید. چشم هایتان را ببنید. دست هایتان را روی نوک زانوهایتان بگذارید و به راحتی نفس بکشید. سعی کنید به چیزی فکر نکنید. شاید این سخت باشد، اما با تمرین مداوم می توانید موفق شوید. بعد از چند هفته می بینید که این تمرین ساده چه تاثیر بزرگی روی آرامش شما دارد.

منابع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320392#types-of-meditation

https://www.mindful.org/how-to-meditate/

https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-guided-meditation-and-unguided-meditation

مطالب مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست