یین و یانگ چیست ؟ ویژگی آنها و نحوه تنظیم آنها

فهرست محتوای این مقاله

یین و یانگ

قدرت فنگ شویی دارای پنج اصل می باشد که یکی از آن ها یین و یانگ است که رتبه ی چهارم را در یین این پنج اصل به خود اختصاص داده است. یکی از موارد پر کاربرد در معماری بنا های مختلف، تعادل است. در واقع می توان گفت که فنگ شویی برای برقراری تعادل، هدف گذاری شده است. Yin and Yang یکی از مواردی است که با شناخت آن، نظریه ای مطرح می شود که جهان را شامل دو نیروی متضاد و عکس ولی متصل می داند. بر اساس این نظریه می توان به چرخه ی تعادل دسترسی پیدا کرد.

یین و یانگ در روانشناسی یونگ

در روانشناسی نام دیگری برای یین و یانگ بیان کرده اند که این نام ها آنیما و آنیموس هستند که آنیما به زنان تعلق می گیرد و آنیموس به مردان داده می شود. طبق این علم، آنیما و آنیموس بدون هم وجود ندارند و هر جا آنیما باشد، آنیموس نیز هست و برعکس. علم روان شناسی از این دو مولفه به میزان زیادی بهره می برد؛ به طور مثال اگر در زنی میزان تعادل آنیما به هم بریزد و حس مردانه یعنی آنیموس غالب گردد، این زن برخی بیماری های زنان از حمله زنان، تخمدان، آلرژی و غیره را تجربه خواهد نمود. حال اگر تعادل آنیموس در یک مرد بهم بخورد، ممکن است فرد دچار اختلالاتی در باروری، احساسات و عاطفه ها و مشکلاتی همچون آلرژی ‌و دیگر بیماری ها گردد.

در واقع آنیما و آنیموس بدون هم از تعادل خارج شده و تکمیل نخواهند شد. شواهد این علم را در این اسلام نیز می توان مشاهده نمود. همان طور که می دانیم در این دین مبین به ازدواج تاکید فراوان شده و از تنها ماندن و روابط نامشروح بر حذر نموده است.

معرفی یین و یانگ

نماد جهانی یین و یانگ را اغلب شما می شناسید. در واقع این نماد یک دایره ی کامل است که توسط یک خط منحنی به دو نیمه ی مساوی به رنگ‌های سفید و سیاه تقسیم شده است. در هر یک از نیم دایره ها، دایره ای کوچک در داخل منحنی بزرگتر واقع شده است که به رنگ متضاد و نیم دایره ی روبه رویی خود می باشند. وجود این دایره های کوچک نشان از وجود یین در نیم دایره ی یانگ و بالعکس دارد جتی در زمانی که یین یا یانگ به حداکثر خود نزدیک می شوند. در واقع چرخه ی این ارتباط تمامی ندارد و هر کدام که نزدیک به حداکثر باشد، دیگری در درونش شروع به رویش می نماید.

تفسیر یین و یانگ به گونه ای است که وقتی به خود، اطرافیان و مکانی که در آن حضور داریم، احساس خوب و خوشایندی داشته باشیم، این دایره در بهترین حالت از تعادل خود واقع می شود و بر عکس هر چه احساس خوشایند ما فروکش کند، تعادل آن نیز بر هم می خورد. بر این اساس می توان بیان نمود که هدف اصلی فنگ‌ شویی، ایجاد و حفظ تعادلی مستمر و ایجاد آرامش می باشد.

ویژگی های یین چیست؟!

یین ویژگی هایی همچون زن یا جنسیت مونث، نرم، غیر فعال، پرورش، تاریک و شب را بیان می دارد. یین دارای رنگ سیاه در نماد دایره ای شکل می باشد و نشان دهنده ی عنصر آب، انرژی غیر فعال سکوت، تاریکی و حرکات آرام است. این انرژی ها اغلب در شب هنگام و ساعات خواب و آرامش قابل مشاهده و ضروری است. اغلب این بخش از دایره ی یین و یانگ برای اتاق خواب و مکان هایی با تحرکات کم بهره گرفته می شود، یعنی با استفاده از هارمونی رنگ های تیره برای اتاق های خواب یا استراحت، می توان آرامش بیشتری را برای خود ایجاد نمود. البته شایان ذکر است که نباید از رنگ های مشکی استفاده نمود و یا در صورت استفاده، برای تزیین و طرح دهی از آن بهره گرفت. اگر در اتاق هایی با طیف رنگی یین قدم بزنید، در زمان کمی خسته خواهید شد؛ زیرا این رنگ ها القا کننده ی احساس سردی و رخوت هستند.

ویژگی های یانگ چیست؟!

یانگ ویژگی های متضاد با یین، نظیر سخت، فعال، پرخاشگر، روشن و روز را بیان می کند. رنگ یانگ در نماد دایره ای سفید رنگ است. این انرژی قوی با صداهای پر رنگ، چراغ های روشن و انرژی حرکتی به سوی بالا نمایش داده می شود. در معماری فنگ شین، از این وجه برای اتاق های نشیمن و یا دفتر کار و تزیین این مکان ها بهره گرفته می شود. در اتاق هایی با رنگ روشن، تحرک در زمان بیشتری قابل انجام شد و فرد دیر تر خسته می شود؛ زیرا این طیف از رنگ ها احساس گرما و حرکت را در فرد ایجاد می نمایند.

هر فرد در زندگی خود ممکن است با تضاد هایی درونی روبه رو شود که برخی از آن ها شامل نرم و سخت، سرد و گرم، تاریک و روشن و … می باشند. علاوه بر این، در طبیعت، ساختمان های مختلف و اتاق های گوناگون، یین و یانگ به کار گرفته می شوند‌. علم فنگ شویی، این دو نیرو را در تعادل قرار داده و محیط اطراف را دچار یک هماهنگی خاص و درست می نماید.

یین و یانگ به صورت طبیعی و غریزی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از این موارد عبارتند از :

  • سرد کردن آب داغ در حمام
  • استفاده از صندلی های نرم و راحت به جای صندلی های سفت و چوبی
  • استفاده از پرده یا فرش و قالیچه
  • و چندین مورد دیگر

تنظیم یین و یانگ

اغلب حفظ شرایط تعادلی مطلوب یین و یانگ در فنگ شویی، کار بسیار سختی است و برای یک فرد کم تجربه تقریبا غیر ممکن تلقی می شود؛ در اتاق هایی که تنش، فشار، تحرک و در عین حال، انزوا در آن به شدت زیاد است، به طور مثال در اتاق هایی حاوی رایانه، روشنایی فلورسنت روشن، طبقه های براق سخت، کابینت های کاغذی فلزی و میز و … رعایت و حفظ تعادل کار بسیار دشوار است. اگر انرژی به طور مناسب در این اتاق ها یا سایر اتاق های موجود در خانه یا محل کار، به طور متوازن توزیع نشده و به تعادل نرسد، محیط بسیار خسته کننده و کسل کننده خواهد بود؛ بنابراین حفظ اصول یین و یانگ، یکی از روش های ساده برای ایجاد تعادل انرژی در فنگ شویی می باشد.

برای ایجاد و حفظ تعادل و داشتن یک محیط آرام بهتر است به عواملی همچون پرتوهای رنگی تیره، پرده ها، فرش های کف اتاق، تعداد مناسبی از صندلی ها و مبلمان و … توجه نمایید و برای ایجاد یک محیط پر از انرژی و هیجان باید به بررسی مواردی همانند خطوط مستقیم و اشکال زاویه، رنگ های روشن ، استفاده از چوب، شیشه یا سنگ مرمر و نوع چیدمان خود بپردازید.

در علم فنگ شویی، تعادل بین یین و یانگ در هر محیطی، انرژی مثبت ایجاد کرده و ثروت، هماهنگی و عشق به زندگی را در فرد تقویت می کند. در نهایت، شایان ذکر است که با محاسبه عدد کوا و پیدا کردن انرژی های شخصی می توان به میزان بیشتری از تعادل دسترسی پیدا کرد. حال اگر تعادل بین یین و یانگ برقرار نشود در زمین زلزله رخ داده، در آسمان صاعقه و رگبار و در انسان منجر به مرگ می شود.

غذاهای حاوی یین و یانگ

غذاهایی که سرد هستند بیشتر یین هستند و غذاهایی که گرم هستند بیشتر یانگ هستند. در این میان حد وسطی وجود دارد که هم یین دارند و هم یانگ، که می توان با خوردن غذاهایی مناسب و درست بدن را در حد تعادل نگهداشت. غذاهایی که یانگ هستند شیرین تر، تندتر و فعالتر هستند و رنگ هایی مثل قرمز و نارنجی دارند که غالبا این غذاها ماهیت خشک دارند و از دل زمین بیرون می آیند مااند سیب زمینی، فلفل و…

غذاهایی که یین هستند تلخ، شور و ابکی تر هستند و رنگهای سبز و خنک تر را به خود اختصاص داده اند و محل رشدشان اب زیادی داشته مانند خیار و…جالب است بدانید که فوت و فن های اشپزی با یین و یانگ مرتبط است، زمانیکه غذا را سرخ و کباب می کنیم یانگ میشود و زمانیکه میپیزیم یا بخارپز میکنم یین می شود.

حال نکته ای که حائز اهمیت است این است که باید یک روش غذایی درست داشته باشیم و علاوه بر ان غذای درست را در زمان درست خود استفاده کنیم، برای مثال در زمستان و زمان سرماخوردگی بدن ما دارای مقدار زیادی یین می باشد که بهتر است غذاهایی که حاوی یانگ هستند استفاده کنیم تا تعادل برقرار شده و حالمان خوب شود. مردم چین در هوای گرم برای زدودن گرما از بدنشان غذاهای آبکی یین را می خورند و برای گرم شدن بدنشان غذاهایی که یانگ دارند طبخ و استفاده می کنند.

سوالات متداول یین و یانگ

[sp_easyaccordion id=”21551″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *