همه چیز درباره چاکرا های بدن را بدانید !

چاکرا چیست ؟

چاکراها مراکز انرژی در بدن ما هستند . بهتر است بدانید که این کلمه نیز از واژه ( Chakra ) گرفته شده که به مفهوم ” چرخ ” می باشد و البته به ” چرخ زندگی ” نیز اطلاق می گردد . آن ها دریچه هایی هستند که انرژی زندگی را می توانند در درون و خارج از بدن ما جاری کنند . وظیفه اصلی آن ها زنده کردن انرژی بدن و ایجاد پیشرفت به سمت خودآگاهی ما است . آن ها با تعامل جسمی ، روحی و عاطفی ما در ارتباط هستند .

چاکراها در داخل کالبد فیزیکی نفوذ می‌کنند و در ورای آن نیز امتداد می‌یابند. چاکراها از دو طریق غده درون‌ریز و سیستم عصبی بر جسم اثر متقابل دارند. چاکرا ها به دو مجموعه چاکراهای اصلی و فرعی تقسیم می شوند . قطر چاکراهای فرعی دو تا چهار سانتی متر است چاکراهای فرعی بخش های کم اهمیت تر کالبد جسمانی را کنترل می کنند و به آن‌ها انرژی می‌دهند . چون چاکراهای فرعی تاثیر کمتری روی شرایط شما دارند معمولا نادیده گرفته می شود .

7 چاکرای اصلی در بدن انسان وجود دارد و هر چاکرا ارگانهای داخلی مربوط به خودش را کنترل می کند و طبعاً هر کدام مسئول شکل‌گیری اخلاق ، خصوصیت های رفتاری ما و همچنین مقاومت یا ضعف بدن ما در برابر بیماریها می باشند . چاکرای اول درست مانند نیروگاهی است که انرژی حیاتی را برای سایر چاکراهای بدن تأمین می‌کند . انرژی در بدن ما به ۲ صورت انرژی فیزیکی و درونی می‌باشد انرژی در چاکرای چهارم که در نزدیکی قلب است می‌تواند به یکدیگر تبدیل شود. در حقیقت چاکرای قبل نقطه مرکزی بدن و متعادل کننده 6 چاکرای دیگر است .

7 چاکرای اصلی بدن
هفت چاکرای اصلی بدن

 

بجز چاکرای اول ک فقط یک مسیر انرژی آن هم بسوی پایین و چاکرای هفتم که آن هم نیز فقط یک مسیر انرژی بسوی بالا دارد سایر چاکراها دارای دو مسیر انرژی می‌باشند ، که یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین است . جهت حرکت هر چاکرا بصورت یک در میان ساعتگرد و پادساعتگرد است که همین حرکت کلی و ثابت هر چاکرا در زن و مرد نیز بصورت طبیعی خلاف حرکت در جنس مخالف است.

تمام هستی یعنی تمام رنگها که با حس بینایی درک میکنیم ، اصواتی که با حس شنوایی درک میکنیم ، خوردنیهایی که با حس چشایی درک میکنیم ، بوهایی که با حس بویایی درک میکنیم ، اجسامی که با حس لامسه درک میکنیم و مطالب و علمی که با قدرت فکر و منطق درک میکنیم می‌توانند چاکراهای ما را پر یا تخلیه کنند.

4 نوع چرخش چاکراهای بدن

  1. چرخش طبیعی ( زمانی که چاکرای شما کاملا عملکرد طبیعی خود را دارد و شما در سلامت کامل هستید )
  2. چرخش با کم‌کاری ( یکی از چاکراهای بدن شما کمکار است و این باعث بیماری بدنی یا ذهنی شما شده است )
  3. چرخش با پرکاری  ( یکی از چاکراهای بدن شما پرکار است و شما از یک انسان طبیعی قدرت های بیشتری را کسب کرده اید )
  4. چرخش با هرج و مرج

چاکرا ها در بدن ما چه کار می کنند ؟

3 چاکرای بخش بالایی بدن حالات روحی ، عاطفی و معنوی ما را کنترل می کند . 3 چاکرای بخش پایینی بدن هم وضعیت بدنی و شهودی ما را کنترل می کند . همه آن ها به بهزیستی کلی ما کمک می کنند . اگر آن ها متعادل نباشند ، نمی توانند که تعادل را در درون ما ، از نظر عاطفی ، جسمی و معنوی برقرار کنند .

به یک هرم قدرتمند فکر کنید وقتی مشکل جسمی داریم ، ضعف هایی در رفتار عاطفی ما ایجاد می کند . هنگامی که ما آن انرژی را دیر از بدن خود رها می کنیم ، می تواند سفتی یا هرگونه نقص در آن ناحیه را خنثی کند . به معنای واقعی کلمه هزاران راه برای بهبود یا تعادل چاکراهای ما وجود دارد که مراقبه ، تجسم ، ریکی ، آروماتراپی و یوگا تنها معدودی از آن ها هستند . به عنوان یک قاعده کلی برای چاکراهای فوقانی از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید و تکنیک های بدنی بیشتری را نیز برای بهتر عمل کردن چاکراهای پایین انجام دهید .

به صورت خلاصه وضایف چاکرا ها در بدن سه مورد هستند :

  1.  جذب ، گوارش و پردازش و توزیع پرانا یا همان انرژی حیاتی در بخش‌های مختلف بدن بر عهده چاکرا هاست.
  2.  چاکراها کنترل، تقویت و مسئولیت درست کار کردن کالبد جسمانی و اعضای مختلف آن را برعهده دارند. غده درون‌ریز به وسیله بعضی از چاکرا‌های اصلی تنظیم می‌شوند و انرژی می‌گیرند. با کنترل و دستکاری چاکرا‌های اصلی می‌توان غده درون‌ریز را تحریک یا مهار کرد. تعداد زیادی از ناخوشی‌ها، تا حدودی ناشی از خوب کار نکردن یا چرخش نامنظم چاکرا‌ها هستند.
  3. بعضی از چاکرا‌ها مراکز استعداد‌های روانی هستند. فعال‌سازی چاکرا‌های خاص ممکن است باعث توسعه یافتن استعداد‌های روانی خاص شود. برای مثال چاکرا‌های کف دست برای فعال کردن، آسانترین و امن‌ترین چاکرا‌ها هستند. با فعال کردن چاکرا‌هایی که در مرکز کف دست‌ها قرار دارند فرد می‌تواند توانایی خود را در احساس کردن انرژی‌های لطیف، هاله درونی، هاله تندرستی و هاله بیرونی توسعه دهد. این کار با تمرکز کردن به سادگی انجام می‌شود. یا چاکرای ششم که همان چشم سوم نامیده می شود ، می تواند به شما کمک کند تا دنیای اطراف خود را به شکل دیگری ببینید و درک کنید .

چاکرای فرعی

چاکراهای فرعی 1 الی 2 اینچ قطر دارند و چاکراهایی که کوچکتر هستند قسمت های کم اهمیت تر کالبد جسمانی را کنترل می کنند و به آنها انرژی می بخشند. چاکراها از 2 طریق: غدد درون ریز و سیستم عصبی بر جسم تاثیر متقابل می گذارند. وقتی که مجرای چاکرا بسته شود 2 مشکل پدید می آید: از حالت تعادل خارج می شودو انواع بیماری ها را بوجود می آورد. جالب است بدانید که سرکوب کردن احساسات، عواطف، وارد شدن شوک های عصبی، ناراحتی های روحی و روانی منجر به این می شوند که تعادل چاکراها از بین برود و ما باید این مهارت را داشته باشیم که غم و غصه، حسادت، عصبانیت، خودخوری را خود دور کرده چرا که منجر به بسته شدن چاکراها می شوند و باید هر چه زودتر هر چه احساس بد و نامناسب را از بین برده تا چاکراها بتوانند تعادل خود را بدست آورند. چاکراهای فرعی بدن عبارتند از:

  • کف دست ها و پاها
  • جلوی گوش ها در نزدیک استخوان فک
  • دو عدد در نزدیک طحال
  • پشت زانوها
  • در نزدیک غده تیموس
  • در نزدیک جناغ
  • دو عدد بالای سینه و یک عدد در محل اتصال استخوان های سینه
  • کمی پشت چشم ها
  • دو مورد در نزدیکی گنادها
  • در نزدیکی کبد
  • در نزدیکی معده

هفت چاکرای اصلی در بدن انسان

همانطور که اشاره کردیم هفت چاکرای اصلی در بدن ما وجود دارد که در سراسر بدن ما قرار دارد در اینجا مختصراً در مورد هفت چاکرا و آن چه که در هر یک از آن ها نمایان است ، مکان آن ها و مسائل مربوط به هر یک از آن ها را توضیح میدهیم . اطلاعات کاملتر درباره هر کدام از چاکرا ها را نیز به صورت مقالاتی کامل و مفصل توضیح خواهیم داد که لینک آنها در هر قسمت ضمیمه خواهد شد . بنابراین برای اطلاعات بیشتر درباره هر چاکرا می توانید مقاله اختصاصی آنرا مطالعه نمایید .

چاکرای اول – چاکرای ریشه یا چاکرای تکیه گاه

نماد چاکرای اول یا چاکرای ریشه
نماد چاکرای اول یا چاکرای ریشه

چاکرای تکیه گاه که به نام های دیگری همچون چاکرای ریشه یا پایه ستون فقرات ، مولادهارا ( Base Chakra – Muladhara – Root Chakra ) نیز شهرت دارد، محل ورود پرانا یا انرژی حیاتی به بدن است. طیف رنگیِ مربوط به این چاکرا قرمز است که قرمز نشانه زندگی، قدرت و نیروی جسمانی است. جایگاه چاکرای اول یا ریشه در بدن، بین مقعد و دستگاه تناسلی (نشیمنگاه) است. این چاکرا نشانه ی نیازهای اولیه و غریزه های بقا در انسان است. غدد اصلی چاکرای ریشه، غدد فوق کلیوی می باشد (محل ترشح آدرنالین). عطر مختص چاکرای ریشه از درخت سدر و درخت میخک است. اندامهایی که با چاکرای ریشه در ارتباط هستند عبارتند از: استخوانها، دندانها، ناخن، پا، روده بزرگ، مقعد، پروستات، مثانه، خون. چاکرا شبیه گل نیلوفر 4 پر بوده و فصل زمستان بهترین فصل برای متعادل کردن چاکرا و حالت آن نیز سرد و خشک است.

بهترین زمان خواب برای این چاکرا 10 تا 12 ساعت در طول شبانه روز است که باید به روی شکم خوابید. حالت طبیعت ریشه نیز قرمز آتشین هنگام طلوع و غروب است که به تعادل آن کمک می کند. از سنگ های مفیدی که می توان برای تقویت این چاکرا استفاده کرد می توان: یاقوت سرخ. لعل (گارنت) ، حجرالدم ، کهربای مشکی ، اوبسیدیان ، کوارتز دودی ، یشم را نام برد. عنصر آن خاک بوده و جنس کالبد آن اتری می باشد. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به زندگی، ثبات، پشتیبانی، حقیقت، فردیت، شجاعت، تمایلات جنسی، مادی گرایی، انگیزه گرایی بدون برنامه و تفکر خواهد شد. احساسات متعلق به این چاکرا شور و احساسات هستند.

فیل سفید با 7 خرطوم حیوان اساطیری این چاکرا است. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: حرص و طمع، بی ملاحظگی، بیش فعالی، بی دقتی، اسهال، ضایع کردن، ورم مخاط روده، کمبود پایداری. کم کاری چاکرای ریشه نیز نشانه هایی را به همراه دارند که عبارتند از: تنگدستی، فرومایه گی، یبوست، خستگی مزمن، کمبود انرژی، مرض چاقی، آلرژی غذایی، بی اشتهایی، آرتروز، اسهال، مشکلات استخوانی، مشکلات لثه است. هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بود می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای اول بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: کم شدن غریزه جنسی، پارانوئیا ، ترس و ناامنی مواجه خواهد شد و تعادل در آن باعث می شود پایه و اساس بدن ما ثابت شود.

برای مراقبت کردن از چاکرای ریشه، راهکارهایی وجود دارد مانند: میوه و سبزیجات زیادی مانند گوجه فرنگی، سیب، توت فرنگی و هندوانه میل کنید. گذراندن وقت در طبیعت، کوه، جنگل، دشت و … می تواند تاثیر بسزایی در متعادل کردن چاکرای ریشه بگذارد. جالب است بدانید که گیاهان نیز تاثیر بسزایی در متعادل کردن چاکراها می گذارند. برای متعادل کردن چاکرای ریشه می توان از گیاهانی همچون: ریشه قاصدک، زنجبیل، میخک، دامیانا، گلپر، دارچین، آشواگاندا، زردچوبه، سیر استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای اول اقداماتی ساده مانند پرهیز از کینه توزی، داشتن روابط خوب و نیکو با مردم، کنار گذاشتن نگرانی های مادی می باشد.

چاکرای دوم – چاکرای خاجی یا مرکز کلیه

نماد چاکرای دوم یا چاکرای اسکرال
نماد چاکرای دوم یا چاکرای اسکرال

چاکرای خاجی که با نام دیگر مرکز کلیه – سوادهیشنهانا ( Sacral Chakra – Svadhishthana ) نیز شهرت دارد. طیف رنگیِ مربوط به این چاکرا نارنجی است که نارنجی نشانه انرژی است. این رنگ قدرت ارتباطی ، دفع خشم و کنترل بر خویشتن را متعادل می‌کند و مسائل مربوط به هضم غذا و گردش خون را منظم می‌سازد. جایگاه چاکرای دوم انتهای ستون فقرات 2 تا 4 سانتی متر زیر استخوان خاجی ( تقریبا زیر ناف ) است. این چاکرا نشانه ی انرژی جنسی ، خلاقیت و اخلاص در انسان است. غدد اصلی چاکرای ریشه، غدد جنسی می باشند. عطر مختص چاکرای خاجی چوب صندل است.

اندامهایی که با چاکرای خاجی در ارتباط هستند عبارتند از: کلیه‌ها ، تخمدانها ، بیضه‌ها ، رحم ، کلیه‌ها ، پیشابراه ، پوست ، طحال ، کیسه صفرا. این چاکرا شبیه گل نیلوفر 6 پر بوده و فصل پاییز بهترین فصل برای متعادل کردن چاکرا و حالت آن نیز سرد و مرطوب است. بهترین زمان خواب برای این چاکرا 8 تا 10 ساعت در طول شبانه روز است که باید به حالت جنین مانند خوابید. حالت طبیعت خاجی، مهتاب – لمس یا تماشای آب است که به تعادل آن کمک می کند. از سنگ های مفیدی که می توان برای تقویت این چاکرا استفاده کرد می توان: عقیق جگری ، لعل ، مرجان ، کهربا ، سیترین ، یاقوت زرد ، کلسیت طلایی را نام برد. عنصر آن اب بوده و جنس کالبد آن عاطفی می باشد.

عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به عواطف ، احساسات ، صمیمیت ، فرآوری ، تابع هوس ، متقارن ، خوش مشرب و اجتماعی بودن ، بخود مطمین بودن ، حرکت ، آزادی خواهد شد. احساسات متعلق به این چاکرا خواسته‌ها و احساسات هستند. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: اعتیاد جنسی ، شب ادراری ، بی قیدی جنسی ، خیال پردازی ، عقدهٔ جنسی خلاق ، ورم آماسی ، اعتقاد به طلسم.

کم کاری چاکرای خاجی نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: آیین پاک دینی ، کمی تمایلات جنسی ، ضعف جنیب ، سدهای خلاق ، سرکوبی جنسی ، ناباروری ، بی عاطفه گی است. هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بود می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای اول بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: عوارض جنسی ، شهوت شدید و مشکلات عاطفی تجلی می یابد و اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود در قالب اعتیاد جنسی خود را نشان می دهد و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد منجر به احساس ارتباط با دیگران و پذیرش تجربیات جدید خواهد شد. برای مراقبت کردن از چاکرای خاجی، راهکارهایی وجود دارد مانند: استفاده از مقدار زیادی پرتقال آبدار ، خربزه ، آووکادو ، هویج و هر چیزی که نارنجی رنگ بوده و سالم باشد.

با انتخاب فعالیت های جنسی سالم و انجام کارهای خلاقانه برای خود، به چاکرای مقدس خود احترام بگذارید . این باعث می شود احساس رضایت بیشتری در روابط خود داشته باشید. برای متعادل کردن چاکرای خاجی می توان از گیاهانی همچون: کالاندولا ، دامیانا ، زنجبیل ، شیرین بیان ، نعناع ، دارچین ، زعفران ، هل ، برگ بو، گل همیشه بهار استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای دوم اقداماتی ساده مانند: انجام کارهای خیرخواهانه برای دیگران بدون چشم داشت، کنار گذاشتن احساسات منفی، ترک عادات ناپسند، بخشیدن خود می باشد.

چاکرای سوم – چاکرای خورشیدی یا چاکرای شبکه عصبی زیر معده

نماد چاکرای سوم یا چاکرای خورشیدی
نماد چاکرای سوم یا چاکرای خورشیدی

چاکرای شبکه خورشیدی با نام دیگر چاکرای شبکه عصبی زیر معده -مانی پورا ( Solar Plexus Chakra – Manipura/Nabhi ) که محل آن در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم و با طیف رنگی زرد و زرد طلایی است که زرد نشانه ی عقل، هوش و ذهنیت است. رنگ زرد تأثیر مثبتی روی کبد، طحال، کیسه صفرا و اعصاب دارد و قدرت درمانی برای بیماری مرض قند و یبوست دارد و کنترل‌کننده چاقی است. این چاکرا نشانه ی انرژی، عزم و اراده در انسان است.

غدد اصلی چاکرای شبکه ی خورشیدی، پانکراس است. عطر مختص چاکرای سوم اسطو خدوس است. اندامهایی که با چاکرای خاجی در ارتباط هستند عبارتند از: شکم، معده، کبد، دستگاه گوارش، صفرا، سیستم عصبی خودمختار. رودهٔ کوچک. سیستم متابولیسم. این چاکرا شبیه گل نیلوفر 10 پر بوده و فصل تابستان بهترین فصل برای متعادل کردن چاکرا و حالت آن نیز گرم و خشک است. بهترین زمان خواب برای این چاکرا 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز است که باید به حالت روی شکم خوابید. حالت طبیعت چاکرای سوم رنگ طلایی نور خورشید همراه با گرما است که به تعادل آن کمک می کند.

از سنگ های مفیدی که می توان برای تقویت این چاکرا استفاده کرد می توان: یترین. یاقوت زرد طلایی. کهربا. یاقوت زرد. طلا. چشم ببر را نام برد. عنصر آن اتش بوده و جنس کالبدش نیز ذهنی است. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به اراده ، قدرت شخصی ، زیرکی ، دانش ، وضوح ذهن ، خنده ، کنجکاو ، خوش‌بینی ، هوشیاری ، شوخ‌طبعی ، خود کنترلی خواهد شد. احساسات متعلق به این چاکرا هدف و درخشش هستند. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: استرس زیاد ، پرخاشگری ، دیابت ، خودسری ، عکس العمل شدید ، اگزما ، تکبر ، تبها ، نقرس ، تفریط عاطفی ، مصرف الکل برای کاهش محدودیت‌ها ، نیاز به آزادی احساسات ، رفتار اجبارانه ، ترس بیش از اندازه ، بیش از اندازه محتاج به انرژی ، خستگی مفرط ، تورم ارگانهای گوارشی ، ناتوانی از استفاده انرژی مواد قندی.

کم کاری چاکرای خورشیدی نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: بی علاقه گی ، بی‌اراده گی ، خودخوشنودی ، قربانی ذهن ، بی‌اختیاری ، سوهاضمه ، احساسات محصور ، کم انرژی ، بی حالی ، سنگهای صفراوی ، دردهای ناشی از گاز معده ، هضم ضعیف است. هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بودن می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای سوم بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: بیش از حد احساساتی بودن ، ترس از تنها بودن و عاشق شدن خود را نشان می دهد و اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود به شکل رفتار اعتیاد آور و قضاوت بیش از حد جلوه می کند و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد منجر به احساس اطمینان در کنترل زندگی شما می شود. برای مراقبت کردن از چاکرای سوم، می توانیم از غذاهایی نظیر موز ، انبه ، لیمو و سایر میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن استفاده کنید .

اطمینان حاصل کنید که با دریافت مقادیر کافی نور خورشید در حال دریافت انرژی ” خورشیدی ” هستید که نشانه ی آن روشنتر شدن مو و پوست شما است و احساس انرژی خوبی خواهید داشت. برای متعادل کردن چاکرای خورشیدی می توان از گیاهانی همچون: گل ختمی ، رزماری ، بابونه ، رازیانه ، بادرنجبویه استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای خورشیدی اقداماتی ساده مانند: شناختن حساسیت های خود به همراه علل آنها، از بین بردن عصبیت های خود، احترام به خود و دیگران، باور کردن به خود و داشتن اعتماد بنفس می باشد.

چاکرای چهارم – چاکرای قلب یا عشق الهی

نماد چاکرای چهارم یا چاکرای قلب
نماد چاکرای چهارم یا چاکرای قلب

چاکرای قلب یا عشق الهی – آنا هاتا ( Heart Chakra – Anahata ) که در وسط در پشت و بین دو کتف و بالاتر از قلب ( در ناحیه پستان ) قرار دارد و رنگ این چاکرا سبز و صورتی است. این چاکرا نشانه ی توانایی دوست داشتن و نشان دادن دلسوزی در انسان است. غدد اصلی چاکرای قلب، غده ی تیموس است. اندامهایی که با چاکرای قلب در ارتباط هستند عبارتند از: قلب، ششها ، برنشها ، تیموس ، غدد ، بازوها ، سیستم فشارخون ، عضلات. این چاکرا شبیه گل نیلوفر 12 پر بوده و فصل بهار بهترین فصل برای متعادل کردن چاکرا و حالت آن نیز گرم و مرطوب است. بهترین زمان خواب برای این چاکرا 5 تا 6 ساعت در طول شبانه روز است که باید به سمت چپ خوابید.

حالت طبیعت چاکرای چهارم فضای سبز و آسمان صورتی که به تعادل آن کمک می کند. از سنگ های مفیدی که می توان برای تقویت این چاکرا استفاده کرد می توان: زمرد سبز ، کهربای سبز و ضورتی ، جیدسبز ، دلربای سبز ، عقیق سبز ، مرمر سبز ، کوارتز سرخ ، یاقوت سرخ ، کونزیت را نام برد. عنصر آن هوا بوده و جنس کالبدش نیز اثیری است. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به رشد و ترقی ، ارتباط ، عشق ، پذیرش ، خودکنترلی ، دلسوز ، احساس گناه ، بخشنده ، تعادل و هماهنگ ، صلح ، باز شروع کردن خواهد شد. احساسات متعلق به این چاکرا تعادل و عشق و حیوان اساطیر آن کبوتر و غزال است.

حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: بیش از حد اعتماد کردن به دیگران، درد دل نگه داشتن ، پرشور و پرحرارت، تابع جمع بودن ، اختیار دهنده ، افراطی خوب بودن ، بیش از حد بخشنده بودن، مشکلات قلبی. کم کاری چاکرای عشق الهی نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: بی اعتمادی ، نفخ ، سردی روحی ، کناره‌گیر ، کم حرف ، نابخشنده ، بی عاطفه ، خودمحور ، خودخواه ، ضعف در سیستم ایمنی ، خارج از تعادل ، نبود عشق به خود ، صلح درونی ، برونشیت ، غم حل نشده ، سرماخوردگیها است.

هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بودن می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای عشق الهی بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: مشکلات قلبی یا حتی ضعف سیستم ایمنی، ترس ، ترحم و احساس بی ارزش بودن خود را نشان می دهد و اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود به شکل داشتن خصومت ، بسیار دوست داشتن یا بیش از حد قربانی کردن تجلی می یابد و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد قلب شما را به روی عشق باز می کند. برای مراقبت کردن و تقویت کردن آن می توانیم از غذاهایی نظیر سبزیجات و غذا های برگ دار استفاده نمود. در طبیعت سبز مانند چمنزار ها ، جنگل ها و حتی زمین های گلف وقت بگذرانید.

برای متعادل کردن چاکرای قلب می توان از گیاهانی همچون: توت، زالزالک ، اسطوخودوس ، رویبوس ، گل ختمی ، پرتقال استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای چهارم عبارتست از پذیرش دیگران به همان گونه ای که هستند، دوست داشتن انسان ها، ارزش قائل بودن برای خویش، عدم احساسی بودن افراطی در روابط خود.

چاکرای پنجم – چاکرای گلو یا حلق

نماد چاکرای پنجم یا چاکرای گلو
نماد چاکرای پنجم یا چاکرای گلو

چاکرای گلو یا حلق – ویشودها ( Throat Chakra- Vishuddha – Vishuddhi ) که پائین و پشت مهره گردن، بین گودی گلو و حنجره قرار گرفته‌ است ، طیف رنگی مربوط به این چاکرا آبی است که آبی نشانه ی جاودانگی، اخلاص و الهام است ، این رنگ روی بیماری‌های گرفتگی گلو و ناراحتی‌های عصبی تأثیرگذار است.

این چاکرا نشانه ی بیان و ارتباط در انسان است. غدد اصلی چاکرای گلو، غده ی تیروئید می باشد. اندامهایی که با چاکرای حلق در ارتباط هستند عبارتند از: تارهای صوتی ، دهان ، فک ، پاراتیرویید ، زبان ، گردن ، لنف‌ها ، غدد عروقی ، چرخهٔ قاعده گی ، مثانه. این چاکرا شبیه گل نیلوفر 16 پر می باشد. عطر مختص این چاکرا نیز عطر گل سرخ است. بهترین زمان خواب برای متعادل کردن این چاکرا ۴–۵ ساعت در طول شبانه روز است که بصورت راست و چپ متناوب باید خوابید.

حالت طبیعت چاکرای پنجم نور شفاف آبی آسمان است که به تعادل آن کمک می کند. عنصر آن اثیر بوده و جنس کالبدش نیز کالبد کلیشه ای است. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به خرد ، ارتباط ، اعتماد ، سخنور ، بیان ، خلاق ، محتاط ، طراح و برنامه‌ریز ، نظم ، سازماندهی صداقت می شود. احساسات متعلق به این چاکرا توسعه و شفا و حیوان اساطیری آن فیل ، گاو و شیر است. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: پرحرفی ، خوب گوش ندادن ، جدلی و استدلالی بودن ، عملش مثل کسی است که همه چیز را می‌داند.

منتقد، زخم گلو و نای ، بیش فعالی تیرویید. کم کاری چاکرای عشق الهی نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: مشکل در بیان خود ، ناتوانی در سخنرانی ، عدم اطمینان در بیان عقیده ، خجالتی ، کم‌کاری تیرویید ، آیم ، کر شدن ، ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی است. هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بودن می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای حلق بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: گلودرد ، سفتی ، مشکلات ارتباطی و پیش داوری مواجه می شود اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود به شکل داشتن افکار بیش از حد ، قدرت درک پایین و تکبر تجلی می یابد و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد ارتباطات را بهبود می دهد. برای مراقبت کردن و تقویت کردن آن می توانیم مقدار زیادی آب تصفیه شده تمیز بنوشیم .

هم در کنار دیگران و هم در تنهایی خودتان آرام باشیم و آهسته فعالیت کنیم . آب آن را فعال می کند ، بنابراین بازدید از اقیانوس ها و دریاچه ها به فعالیت آن کمک می کنند  . مهم است که این منطقه را پاک نگه داریم تا بتوانیم احساس راحتی کنیم و در حقیقت به آسانی صحبت کنیم. برای متعادل کردن چاکرای حلق می توان از گیاهانی همچون:مریم گلی ، بابونه ، شکوفه شبدر قرمز استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای پنجم عبارتست ابراز احساسات، عدم پر حرفی، گوش کردن به احساسات درونی، اعتماد داشتن به خود.

چاکرای ششم – چاکرای چشم سوم یا پیشانی

نماد چاکرای ششم یا چاکرای چشم سوم
نماد چاکرای ششم یا چاکرای چشم سوم

چاکرای پیشانی یا چشم سوم – آجنا دید بیرونی و درونی ماورا – ( Ajna – Guru chakra – Third-Eye Chakra ) که بین دو ابروان، به پهنای یک بند انگشت بالای پل بینی و جلوی سر ( معمولاً به عنوان چشم سوم معروف است ) قرار گرفته است. طیف رنگ آن آبی و نیلی است که این رنگ برای آرامش و درمان بیماری‌های ذهنی مفید است. رنگ نیلی آگاهی را بالا می‌برد و برای زنده کردن خاطرات فراموش شده مفید است.

این چاکرا نشانه ی آگاهی و شهود در انسان است. غدد اصلی چاکرای پیشانی، صنوبری می باشد. اندامهایی که با چاکرای پیشانی در ارتباط هستند عبارتند از: صورت، چشم ، گوش، بینی ، سینوسها ، مخچه ، مغز پس سری ، دستگاه عصبی خودمختار. این چاکرا شبیه گل نیلوفر 2 پر می باشد. بهترین زمان خواب برای متعادل کردن این چاکرا ۴ ساعت بصورت خواب و بیداری است.

حالت طبیعت چاکرای ششم تماشای آبی پر رنگ شب و ستارگان است که به تعادل آن کمک می کند. عنصر آن برق بوده و جنس کالبدش نیز البد آسمانی است. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به اختراع ، بصیرت، شناخت خود ، توانایی ذهنی ، فهم ، حافظه ، قوه درک و نترس بودن می شود. احساسات متعلق به این چاکرا بصیرت و تخیل و حیوان اساطیری آن شاهین است. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: عقاید نژادپرستانه ، گم شدن در منطق ، زندگی در ذهن ، برنامه‌های بی پایان بدون عمل ، خیالی و توهمی ، سردرد و میگرن ، گیجی ، سردردها ی زیاد. کم کاری چاکرای چشم سوم نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: ناآگاهی و غش ، غیرمنطقی ، عمل بدون تفکر ، فراموشکاری ، ناتوانی در بیادآوری رؤیاها ، خیالی ، مشکلات بینایی ، آب مروارید ، محدودیت در بینایی ، ترس از دیدن می باشد.

هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بودن می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای حلق بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: مشکلات در اکوتومیسم و ​​سینوس مواجه می شود اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود به شکل در مدل رفتاری بی تابی و قلدری آشکار می شود و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد از تمرکز و عینیت پشتیبانی می کند. برای مراقبت کردن و تقویت کردن آن می توانیم مراقبه های هدایت شده را دنبال کنیم ، تکنیک های تجسم را تمرین کنیم و به موسیقی مترقی یا کلاسیک گوش دهیم.

برای متعادل کردن چاکرای حلق می توان از گیاهانی همچون: گل شور ، مریم گلی استفاده نمود. روش های پاکسازی چاکرای ششم عبارتست از: حفظ کردن آرامش، مراقبه، احترام گذاشتن به دیگران، تمرکز روی تنفس، ابراز علائق.

[irp posts=”8673″ name=”همه چیز درباره چاکرای چشم سوم”]

چاکرا هفتم – چاکرای بالای جمجمه یا تاج سر

نماد چاکرای هفتم یا چاکرای تاج سر
نماد چاکرای هفتم یا چاکرای تاج سر

چاکرای بالای جمجمه با نام های دیگری هم چون تاج سر یا ساهاسرارا ( Crown Chakra – Sahasrara ) شناخته شده که محل آن در در وسط سر و مغز تاج سر قرار دارد. طیف رنگی مربوط به این چاکرا بنفش و طلایی است که این رنگ برای بیماری‌های ذهنی مناسب است و خواب را تنظیم می‌کند.

این چاکرا نشانه ی اتصال به جهان و گشودن به معنویت در انسان است. غدد اصلی چاکرای تاج سر، صنوبری (کاجی شکل) و مخاطی می باشد. اندامهایی که با چاکرای پتارج در ارتباط هستند عبارتند از: بخش فوقانی مغز ، بخش قشری مغز ، مغز پس سری ، سیستم عصبی مرکزی ، رشدمو ، بالای سر. این چاکرا شبیه گل نیلوفر هزار پر می باشد. بهترین زمان خواب در زمانهایی که بدن استراحت می‌ کند می باشد.

حالت طبیعت چاکرای هفتم تنها در قله کوه است که به تعادل آن کمک می کند. عنصر آن عقل و اراده بوده و جنس کالبدش نیز کالبد کتری است. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به عقل ، دانش ، جذابیت ، وحی ، ذات برتر ، هوشیاری ، ازخودگذشتگی ، تفکرعمیق ، بصیرت می شود. احساسات متعلق به این چاکرا سعادت و اخلایقات و حیوان اساطیری آن عقاب است. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: دور افتادن از حقیقت.Ungrounded ، عدم احساس تعلق به زمین ، اسکیزوفرنی، بیماری صرع ، آلزایمر. کم کاری چاکرای تاج سر نیز نشانه هایی را به همراه دارد که عبارتند از: نبود هوشیاری اخلاقی ، نبود اعتقاد به ارزشهای بالا و معنوی ، نبود اعتقادات اخلاقی و معنوی ، افسردگی ، ترس و مکتب کلبیون.

هر چاکرایی علاوه بر پرکار بودن، کم کار بودن می تواند دچار انسداد نیز شود. حال اگر چاکرای تاج سر بسته شود فرد با مشکلاتی نظیر: مشکلات روانشناختی ، محکومیت و بیگانگی مواجه می شود. اگر این چاکرا بیش از اندازه فعال و باز شود ناامیدی و افسردگی بروز می کند و اگر از تعادل کافی برخوردار باشد معنویت خود را به روشی سالم پشتیبانی می کند. برای مراقبت کردن و تقویت کردن و فعال کردن کامل آن از بدن و چاکرا های دیگر خود به خوبی مراقبت کنیم.

تعادل چاکرا چیست و چگونه عمل می کند ؟

به مراکز چاکرای خود به مانند یک وسیله نقلیه فکر کنید . ما باید موتور را تنظیم کنیم ، لاستیک ها را تراز کنیم ، مایعات را تعویض کنیم و فرمان را متعادل کنیم . چاکرا های ما فرقی با این وسیله نقلیه ندارند و به هم ترازی و تعادل نیاز دارند . تراز کردن آن ها بر بهبود چاکرای خاص که خارج از همگام سازی است تمرکز دارد و همین امر باعث می شود سایر آن ها بیش از حد کار کنند . متعادل کردن آن ها ، همه را در حالت همگام قرار می دهد تا بتوانند به عنوان یک واحد هماهنگ با یکدیگر همکاری کنند .

مراقبت از ذهن ، افکار و تأیید ها بخشی از فرآیند بهبودی است . هم تراز کردن و متعادل کردن وسیله نقلیه پر انرژی ما ، فضای سالم و پر از انرژی را ایجاد می کند . درست به مانند یک ساختمان ، اطمینان از این که آن ها پایه ای محکم دارند ، داشتن سیستم چاکرا سالم و باز بسیار مهم است . با وارد شدن به انرژی تجدید پذیر خود ، احساس امنیت و پایداری جسمی می کنید .

هنگامی که کمر یا باسن شما هم تراز نیست ، بهتر است برای ملاقات با متخصص زیبایی تماس بگیرید . وقتی چاکرا های شما هم ترازی ندارند ، برای یک جلسه درمانی باید با یک متخصص انرژی درمانی تماس بگیرید . این کار به صورت حضوری ، از طریق تلفن یا به صورت آنلاین قابل انجام است . ممکن است تصور کنید که چگونه یک شفابخش ممکن است یک اثر شفابخش را از طریق تلفن یا به صورت آنلاین بتواند منتقل کند . توضیح آن در درک انرژی است . انرژی به شکل ذرات یا ماده منتقل نمی شود .

چگونه چاکرای خود را باز کنید و آن را پاکسازی کنید ؟

محیط خود را آماده کنید

اولین قدم برای تراز کردن آن ها ، یافتن مکانی بسیار آرامش بخش است که باعث بهبودی شما می شود . این مکان می تواند یک اتاق خواب آرام ، جایی در طبیعت یا هر مکان دیگری باشد که بتوانید آرامش پیدا کنید . هنگامی که تصمیم گرفتید چاکرا های خود را تراز کنید ، اقدامات خود را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که این روند قطع نخواهد شد و هیچ نیرویی منفی نمی تواند که در تنظیمات انرژی شما دخالت کند . علاوه بر این ، می توانید یک موسیقی آرامش بخش پخش کنید ، غذا بخورید ، یا هر کار دیگری انجام دهید که تنظیم انرژی را راحت و آرامش بخش کند .

در یک حالت آرام و راحت قرار بگیرید

هنگامی که محیط خود را آماده کردید ، می توانید با دراز کشیدن یا نشستن در یک حالت راحت ، خود را آرام کنید . برخی از افراد دوست دارند موقعیت برگ نیلوفر آبی را که در مدیتیشن رایج است ، اتخاذ کنند ، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند که روی پشت خود دراز بکشند . نکته مهم این است که شما باید راحت باشید و مجبور نباشید که حرکت کنید .

روی تنفس خود تمرکز کرده و به آرامی تنفس کنید

بعد از قرار گرفتن در حالت مورد نظر ، یک دقیقه به آرامی و عمیق نفس بکشید . این عمل چاکرا های شما را برای تنظیمات انرژی آماده می کند و ذهن شما را پاک می کند . اطمینان حاصل کنید که فقط به فکر تنفس و وضعیت بدن خود هستید . تنفس عمیق همچنین عضلات شما را شل می کند و تمرکز شما را تقویت می کند . یک روانشناس معتبر می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه به بهترین وجه می توانید بدن خود را آرام کنید و نفس عمیق بکشید .

روی بهبود هر یک چاکرا ها به صورت جداگانه تمرکز کنید

وقتی بدن شما کاملاً آرام شد ، زمان آن رسیده است که چاکرا های بدن خود را بهبود بخشید . در بدن هفت چاکرا وجود دارد که از بالای سر شروع شده و در کشاله ران به پایان می رسد . روی هر یک از آن ها بطور جداگانه متمرکز شوید . تصور کنید که یک حس گرم در بازدید از هر یک از آن ها و بهبودی آن وجود دارد . گرما را روی هر کدام از آن ها نگه دارید تا کاملاً بهبود یابد . به جای گرما ، می توانید یک نور سفید را تصور کنید . هر دو روش در تراز کردن چاکرا های شما مؤثر هستند .

اطمینان حاصل کنید که چاکرا ها احساس خوبی دارند

بعد از اینکه همه آن ها را تراز کردید ، یک لحظه مطمئن شوید که همه آن ها درست احساس می شوند . برای یک لحظه بی سر و صدا بنشینید و سریعاً افکار خود را از یک چاکرا به حالت دیگر منتقل کنید و هر گونه تنظیم مورد نیاز خود را انجام دهید . سپس مجدداً روی تنفس عمیق تمرکز کنید و از هماهنگی همه چاکرا های خود لذت ببرید .

چگونه میتوان تعادل چاکرا ها را حفظ کرد

  • آروماتراپی و تاثیر آن بر تعادل چاکرا: هر حسی در بدن شما بر روی چاکرا های شما نقش دارد . بنابراین ، معقول نیست که فقط به بینایی و شنوایی توجه کنیم . آروماتراپی می تواند در تراز کردن و پشتیبانی چاکرا های شما کار های شگفتی را انجام دهد . انواع مختلفی از بخور دادن وجود دارد که می توانند در بدن موثر باشند . به عنوان مثال ، اسطوخودوس و بابونه بسیار آرام بخش هستند . شما می توانید از عطر ها برای تبدیل انرژی بد به انرژی خوب برای تراز آن ها استفاده کنید .
  • مراقبه کردن و تاثیر آن بر تعادل چاکرا: مدیتیشن نیز درباره پاک کردن ذهن شما است تا همه انرژی های خوب بتوانند در درون بدن شما جریان یابند . به این فکر کنید که کجا می توانید تنها باشید تا مکانی آرام پیدا کنید . سپس ، بی سر و صدا بنشینید و تمام انرژی خود را بر روی از بین بردن افکار منفی از ذهن خود متمرکز کنید . وقتی چاکرا های شما از تعادل خارج نشده اند ، مدیتیشن بیشتر از مراقبه نگهداری عمومی طول می کشد ، اما هرگز دلسرد نشوید . همچنین وقتی آن ها به کمی کمک اضافی نیاز دارند ، می توانید یوگا را به روال مراقبه خود اضافه کنید .
  • تاثیر تفکر مثبت ( و نور سفید ) در تعادل چاکرا: راه دیگر برای تراز کردن بدن شما ، داشتن تفکر مثبت است . این مورد شبیه به مدیتیشن است که شما ذهن خود را پاک می کنید ، اما پس از آن به یک چراغ سفید روشن فکر می کنید که در اطراف شما می چرخد . این چراغ سفید شما را از انرژی منفی محافظت می کند . این عمل شرایط شما را بهبود می بخشد و از حملات بعدی جلوگیری می کند . اگر شما مطمئن نیستید که چگونه باید تفکر مثبت و آیین های نور سفید را انجام دهید ، بهتر است که برای کسب راهنمایی های بیشتر با یک روانشناس صحبت کنید .
  • رنگ درمانی برای تعادل چاکرا: رنگ ها قدرت زیادی دارند . به عنوان مثال ، اگر به رستورانی بروید که رنگ دیوار ها و دکوراسیون آن به رنگ زرد و قرمز باشد ، باعث ایجاد گرسنگی در شما می شود و همچنین باعث می شود که شما سریعتر غذا بخورید . به همین ترتیب ، رنگ های دیگر هم هر کدام به نوعی و شکلی روی بدن شما تأثیر دارند . شما می توانید یک روال درمانی را برای کمک به خودتان در تراز کردن چاکرا های بدن ایجاد کنید .

سوالات متدوال راجع به همه چیز درباره چاکرا های بدن را بدانید !

  • محیط خود را آماده کنید
  • در یک حالت آرام و راحت قرار بگیرید
  • روی تنفس خود تمرکز کرده و به آرامی تنفس کنید
  • روی بهبود هر یک چاکرا ها به صورت جداگانه تمرکز کنید
  • اطمینان حاصل کنید که چاکرا ها احساس خوبی دارند

  • آروماتراپی و تاثیر آن بر تعادل چاکرا
  • مراقبه کردن و تاثیر آن بر تعادل چاکرا
  • تاثیر تفکر مثبت ( و نور سفید ) در تعادل چاکرا
  • رنگ درمانی برای تعادل چاکرا
مقالات اطلاعات عمومی

مقالات مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.